BACK AND BETTER - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu BACK AND BETTER - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

BACK AND BETTER

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

15 Juli 2018 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal,


Na een enorm lange tijd ben ik er weer. BACK AND BETTER. Bij deze beloof ik jullie plechtig om weer door te gaan op de normale manier. Om de 2 weken op zondag zal mijn blog verschijnen. Voor de nieuwe lezers onder ons, welkom! Voel je vrij dit te lezen, vragen te stellen in de comments of te delen. Ik probeer hier zo eerlijk mogelijk op te schrijven wat mij bezighoudt hier in Uganda, op de boerderij, met mijn Kids, het land zelf en persoonlijk. Want ook dat hangt natuurlijk samen met hoe het gaat. 


De 6 weken in nederland zijn voorbij gevlogen. Echt waar, maar als ik terug kijk hebben we ook zoveel dingen gedaan, zoveel mooie mensen mensen gezien en ontmoet. Op veel plekken geweest, geïnspireerd en bemoedigd. Het was geweldig om dit samen met Shepherd te mogen delen. We hebben veel mogen spreken in kerken, op de radio, krant en daardoor ook weer veel over het mooie werk hier mogen vertellen.  We zijn door zoveel mensen geholpen, hebben zoveel lieve kaartjes gehad, support in verschillende manieren, bijdragen, gebeden, bemoedingingen en soms gewoon lekker eten. Want ook dat hebben we in overvloed gedaan. Een speciale dank naar Tante Fija die ons fietsen had gegeven voor deze 6 weken ;) ik weet dat ze dit altijd leest en heb haar niet persoonlijk bedankt dus vandaar zo! 


We hebben heel veel gereedschap, zaadjes, eten, liefde en andere middelen ingepakt mee terug genomen. Ook mijn zusje marit is inbegrepen. Zij heet examen gedaan en zal een maand bij ons zijn. Mijn leven zien, wat helpen op de boerderij maar ook bij andere projecten vrijwilligerswerk doen. 

Ik voel me erg goed, al viel het afscheid erg zwaar.. dit komt denk ik ook door dat ik nu niet weet wanneer ik weer in NL ben... maar heb erg veel nieuwe energie, voel me erg positief en gemotiveerd dus daar wordt ik wel blij van. 


Vliegen van Brussel naar Uganda duurt ongeveer 8 uur, met anderhalf uur vertraging kwamen we om middernacht aan op het vliegveld.  Normaal slaap ik daar een nachtje maar omdat ik gewoon naar huis wilde zijn we in 1 klap doorgegeven en om 3 uur waren we thuis. Vrijdag hebben we gebruikt om even te landen. ALLES (lees 7 koffers) uit Te pakken... wat een gedoe. Daarna natuurlijk hallo gezegd tegen iedereen.. mijn kinderen waren door het dolle heen. Van iedereen kreeg ik een heerlijke bezwete modder knuffel en van anna zelfs een dikke zoen ♡ Steven kwam op me aflopen alsof hij me wilde kroelen maar je zag in zijn gezicht de twijfel of dat wel kon bij je 'baas'. Met een grote glimlach gaf hij me toch maar een stevige handdruk. Ik ben SUPER trots om jullie te vertellen dat de boerderij er super goed uit zag. Alles stond er verzorgd bij, de dieren doen het goed en we zijn 2 biggen en een eenden nestje rijker. 


De stal voor de koeien moest nodig aan gewerkt worden en tijdens mijn verlof en de vakantie van de kinderen is dit gebeurd.  Enorm opgeknapt en de koeien lagen zo heerlijk te chillen dat ik vermoed dat ook zij er wel blij mee zijn. 


Zaterdag had ik de meeting met mijn werkers na eerst met suzan  en zenon (mijn bazen) over mijn verlof te hebben  gesproken.  Ook zij waren erg tevreden over de werkers, dus mijn lijstjes hebben toch gewerkt! En we gaan vooruit, want voor de mensen die me al langer volgen, het vorige verlof kwam ik terug in 1 grote puinhoop op de boerderij. Natuurlijk is het super fijn om positief te beginnen en zo elkaar weer terug te zien. 1 van mijn werkers Paul deed mee aan de verkiezingen voor burgemeester en Is gekozen.  Haha dus nu hebben we een burgemeester op de boerderij werken. Uiteraard is dit absoluut niet te vergelijken met Nederland maar hier is het best een leuke titel, dorpsoudste. Paul is een enorm lieve man met een mooi gezin die ik het ook van harte gun. 1 grappig ding, de overheid had even geen geld om de verkiezingen (papieren e.d.) te betalen dus is er op de ouderwetse manier gestemd. De kandidaten stonden opgesteld en je sloot aan in de rij voor wie je stemde. De gene die de langste rij achter zich had won. Uiteraard snap je dat dit voor veel problemen zorgt, denk aan dikkere mensen die meee plek in beslag nemen of een man en zijn vrouw die allebei in een andere rij staan en daar ruzie over maken.  Na 2 dagen oplijnen is het uiteindelijk goed gekomen! Haha 


Met de werkers hebben we de afgelopen tijd doorgenomen, ze waren zelf gelukkig ook tevreden. Verder hebben we gelijk weer een enorme to do list gemaakt voor de komende weken.. dus werk aan de winkel! Maar met deze positiviteit moet dat vast helemaal goedkomen! 1 klein dingetje.  Ik had mijn werkers een soort logboek/agenda gegeven om daar in samen aan het begin van de dag een dag planning te maken en ook dingen van te voren in te plannen. Ik vroeg hoe dat was gegaan en met een stalen gezicht gaven ze aan dat dit boek was opgegeten door de ratten.. ik schoot in de lach.. achja, dan kopen we wel weer een nieuw boek en beginnen we fris! 


Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor alles in nederland! We hebben het zo fijn gehad. Ik kan niet wachten om jullie over 2 weken weer alles te schrijven over de avonturen op de boerderij. 


Lieve groet, Eline 




  • 17 Juli 2018 - 07:37

    Henriëtte:

    Heej Eline!
    Heel veel plezier en veel succes weer daar! Ook voor Marit een mooie tijd gewenst! Groetjes aan Sheppard! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 940
Totaal aantal bezoekers 88944

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: