Biggen, bloemen en bezoek! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Biggen, bloemen en bezoek! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Biggen, bloemen en bezoek!

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

14 Juli 2019 | Oeganda, Jinja

He hallo allemaal!

Zo de 2 weken zijn, net zoals altijd, weer voorbij gevlogen. Hebben jullie dat ook of is dat gewoon typerend voor mijn leven hier ?

Het begon allemaal met weer een nieuwe bevalling, 6 prachtige, roze en schattige baby biggetjes ! Welkom in de boerderij familie... altijd lief om die beestjes nog zo lief te zien rondhobbelen. Na een paar weken worden ze vies en gaan ze stinken, dus zolang het nog kan genieten we nog volop van onze schatjes.

Al heeeeel lang geleden had ik een potje veldbloemenzaad van Opa Verhaar gekregen. Eerst had ik dit in mijn eigen tuintje geprobeerd maar de kippen die hier rondlopen hadden het een beetje verpest. Ik denk dat er in die 4 vierkante meter ongeveer 1 bloem is uitgekomen en een half potje zaad was weg. Nu we onze mooie paden hebben op de boerderij hebben we 2 kleine tuintjes waar ik dus samen met de kids de zaadjes opnieuw heb gezaaid. Op hoop van meer zegen dit keer... wel hebben we er vliegennet opgelegd. Dit beschermt de zaadjes de kippetjes. Zou toch leuk zijn als we over een poosje vrolijke bloempjes hebben op de boerderij en iedereen hun moeder kan verrassen met een leuk bossie.

Anyway. Alweer bezoek. Mensen zeggen de laatste tijd; nou je hebt het wel druk he met al je bezoek. Even vergeten dat ik hier ook maanden heb gezeten zonder iemand op bezoek te krijgen. Haha ja, de afgelopen tijd is het lekker drukjes geweest met mensen. Erg gezellig en inderdaad soms ook druk. Maar dit keer had ik alle drukte ervoor over. Christina kwam, een lang verwachte gast. Al HEEL lang wil ik graag dat de hele boerderij vol komt te hangen met pictogrammen en we vanuit daar gaan werken aan een meer zichtbare en misschien voor sommige ook wel heldere structuur. Alleen zelf heb ik hier nooit mee gewerkt, wel op school geleerd, maar niet genoeg ervaring om dit echt goed op te kunnen zetten. Na een zoektocht van bijna een jaar denk ik hebben we dan eindelijk iemand gevonden! Christina kwam afgelopen week 1 week om te kijken, kennis te maken met de boerderij en de kids en ideeen uitwisselen met mij. Een goed idee, want nu kan ze zich goed gaan voorbereiden. Gelukkig klikte het goed met zowel de kinderen als onze denkwijzen en komt ze half januari terug voor 9 weken om het klusje te klaren. Mega fijn! En ik kijk er naar uit. Weer een stapje dichterbij het doel; een goed lopende zorgboerderij opzetten!

Zondag kwamen alle Nederlanders hier in de buurt om het WK met elkaar te kijken! Erg gezellig, een van de vrouwen had zelfs tompoezen samen met haar zoontje gemaakt. Zo leuk! Heerlijk om zo samen te kunnen zijn. Laten we de uitslag van de wedstrijd gewoon even vergeten!

Dinsdag begon lekker. Terwijl ik mijn ontbijt naar binnen aan het werken was liep er een kakkerlak over de muur. Ongeveer een meter voor mij. Dat is toch iets waar ik nooit aan ga wennen hoor. Normaal gil ik hard, ren ik weg en lost Shepherd het klusje op. Je kan ze namelijk niet doodslaan, want dan komen de eitjes vrij en heb je binnen de kortste keer een hele familie. Helaas voor mij was Shepherd al weg en moest ik het zelf oplossen. Al gillen en springend heb ik dat beest met de bezem naar buiten gewerkt, je zal ervan verstelt staan hoe snel die vieze beesten zijn. Maargoed. Dat was ook weer opgelost.

Oeganda is een land vol met prachtige vogels! Echt waar, heel veel verschillende en je ziet ze overal. Zo heb ik dagelijks 2 ijsvogeltjes in mijn tuin. Op de boerderij zat dinsdag een vogel die een vreemd geluid maakte. Een soort schreeuwgeluid; aaaaaaahhhhh. Mercy en Isaac hadden dit ontdekt en hebben de hele morgen met de vogel gecommuniceerd... zodra de vogel aaaaah riep; riepen zij terug en daarna schaterde ze het uit. Dat zijn nou echt van die grappige dingen die het werken met de kids op de boerderij zo leuk maken!

Donderdag was het weer feest. Ik probeer 1 keer in het jaar met al mijn werkers weg te gaan. Wel een grappig weetje. 3 jaar geleden begon ik met 1 boer, 1 juf en ikzelf. Inmiddels zijn het 5 boeren/begeleiders, 2 leraren, 1 kok en een nachtwaker... een heel clubje! Iedereen was netjes aangekleed, zo leuk en hop met zn alle in de auto naar het restaurant. Gewoon leuk om eens met elkaar over andere dingen te praten, hoeveel kinderen/ vrouwen iedereen heeft. Want ja, meerdere vrouwen is hier nog wel een dingetje. Favoriete eten en natuurlijk werd ik grondig ondervraagd; wanneer geef je Shepherd nou eens een baby. Mogen we op de bruiloft komen... gewoon leuk om zo met elkaar te zitten. Ook erg belangrijk om hen gewaardeerd te laten voelen en eens in het zonnetje te zetten, want zonder dit clubje mensen had ik het NOOIT gekund. Ook zij komen midden in de nacht naar de boerderij voor een bevallig, doen het meeste werk qua dieren en land en leren mij zoveel! In totaal hebben we met 11 mensen gegeten voor nog geen 80 euro. Ook leuk toch :) je zou het bijna elke maand doen... mooi ook om te zien hoe iedereen met elkaar verbind. De dagen erna hing er zo’n opgewekte sfeer !! Heerlijk.

Dit weekend zijn Shep en ik wezen kamperen. Even weg na alle drukte en samen zijn. Weer zoiets fijns. De helft van de tijd hebben we geslapen, achja dat zouden we wel nodig hebben gehad. Genoten van de rust, boekje lezen, van elkaar en lekker eten! Nu zijn we weer helemaal opgeladen. Deze week brengen we de laatste dingen in gereedheid voor de groep uit Nieuw-lekkerland die zaterdagnacht zullen arriveren ! Daar heb ik ook echt zin in, gezellig met elkaar even kei hard bikkelen op de boerderij, voor de kinderen en hen een klein stukje van Africa en mijn leven laten zien!

Over 2 weken horen jullie alles.

Ajuh! xoxox Eline

  • 14 Juli 2019 - 09:28

    Ome Piet:

    ♥️

  • 14 Juli 2019 - 12:49

    Karin:

    Weer een mooi verhaal Elin
    Leuk dat je dat met je medewerkers doet, id zo krijg je wel een ander band met elkaar
    En even tijd voor je zelf!!

  • 14 Juli 2019 - 17:25

    Hilda:

    't Ja, en dan komt het voor ons echt heel dichtbij... Volgende week, maken wij voor 10 dagen deel uit van de Zorgboerderij van Eline! We hebben er heel veel zin in! Vrijdagavond zijn er allerlei dozen met spulletjes ingepakt. Vrijdagmorgen begint ons avontuur! Fijn dat je zoveel voor ons doet, Eline! We zijn benieuwd naar je leven in Oeganda met de kinderen, dieren en alles en iedereen waar je mee te maken hebt!

    Tot in Oeganda!
    Hilda

  • 15 Juli 2019 - 04:26

    Anita:

    Leuk om zo met elkaar te gaan eten. Gefeliciteerd met je nieuwe baby's en succes met je eigen pluktuintje.
    Ga straks maar weer genieten van de Lekkerlandse jeugd !

    Liefs van ons

  • 15 Juli 2019 - 05:57

    Carin:

    Wij hebben er ook zin in Eline! We kijken naar vrijdag uit als we eindelijk met eigen ogen kunnen zien wat je met behulp van al die fijne werkers opgebouwd hebt. Een mooie fijne werkplek voor mensen met een beperking waar ze liefde en waardering en respect ontvangen. Een mooi gebaar van waardering dat je met je werkers uit eten gaat om ze eens in het zonnetje te zetten. Hier nog een klein weekje voorbereiden en dan hopen we elkaar eind van de week in levende lijve te ontmoeten. Groetjes Carin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 811
Totaal aantal bezoekers 88936

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: