Daar gaan we dan - Reisverslag uit Nieuw-Lekkerland, Nederland van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Daar gaan we dan - Reisverslag uit Nieuw-Lekkerland, Nederland van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Daar gaan we dan

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

03 Juni 2018 | Nederland, Nieuw-Lekkerland

Hallo allemaal,

dit keer vanuit Nederland, wat leuk. Na 1 week over geslagen te hebben ben ik er weer. Sorry, maar het was zo gigantisch druk dat ik gewoon geen rust had in mijn hoofd om te schrijven.

De laatste 2 weken In uganda stonden volop in het teken van mijn verlof... Veel voorbereidingen, lijstjes maken, inkopen doen enzovoort..

Maar eerst had ik nog een schuld in te halen met de kids. Mijn verjaardag had ik nog niet met ze gevierd en we moesten nog steeds gaan zwemmen. Even een beetje terug in de tijd, tijdens de laatste oogst hebben we met de verkoop van een bepaalde ugandese groente het geld gespaard. Op een grote meter hebben we de opbrengst bijgehouden en als we dan 100.000 hadden (25 euro) zouden we met alle kinderen gaan zwemmen. Maar telkens als we wilde gaan was er wel wat aan de hand dus besloot ik om deze keer alles samen te doen. Mijn verjaardag, taart eten en zwemmen.

In Jinja, de stad, is er een backpackers hotel waar ze een kleine en ondiep zwembad hebben, dat leek ons de beste optie omdat natuurlijk geen een van mijn kids kan zwemmen. Iedereen was helemaal hyper en opgelaten. Aangekomen bij het zwembad ging het regenen, verdorie... maar gelukkig hadden we taart dus nadat we die met elkaar hadden opgesmikkelt scheen de zon weer. De kinderen waren door het dollen. Ruim anderhalf uur hebben ze gesprongen, gespettert en geschaterd. Heerlijk om te zien, en dood vermoeiend voor ons... haha. Merci die afgelopen pasen in de kerk is gedoopt, heeft ruim een half uur haar doop nagedaan. In de naam van de Vader, in de naam van de Zoon en in de naam van de heilige geest. En steeds gooide ze weer haar hoofd in het water. Het mooiste aan mijn kinderen vind ik dan dat niemand dat gek vind, ik kan me voorstellen als ik dat in Nieuw-lekkerland in het zwembad gaat doen iedereen gek zou op kijken. Maar mijn kiddos doen gewoon allemaal lekker hun eigen dingetje en hebben het nieteens door.

Na het zwemmen nam ik ze mee naar een ugandees restaurantje waar we lekker met elkaar hebben gegeten en juice hebben gedronken. De sap was gemaakt van hubiscus (een rode bloem. Zeek dacht dat het bloed was en werd enorm boos dat ik hem bloed gaf om te drinken. Na een paar minuten gekeken te hebben naar zn vrienden die allemaal het bloed lekker opdronken, deed hij maar het zelfde..

Het is lang geleden dat ik wat over Steven, mijn rechterhand, mijn werker heb geschreven. Dit komt omdat hij het eigenlijk supergoed doet. Ik ben enorm blij met zijn inzet voor de boerderij en inmiddels is hij ook een onvervangbare meester voor de kinderen. Maar hij blijft nog steeds een grappig figuur. Regelmatig krijg ik smsjes van hem, waarin hij zijn hele hart gooit om te vertellen hoe dankbaar hij is met mij als zijn baas, en dan vaak een verzoek.

Ditmaal kwam hij aan mijn deur en vroeg.. Mijn baas, deze keer kom ik niet voor geld, maar ik heb een groot probleem en je moet me echt helpen. Ik vroeg hem uiteraard naar zijn probleem en hij antwoordde... Kun je een nieuwe TV voor mij kopen, want mijn oude is kapot en ik weet niet wat ik zonder moet..... Mijn mond stond wagenwijd open en even had ik geen flauw idee wat te antwoorden. Daarna schoot ik keihard in de lach. Ik krijg veel verzoeken om hulp, maar nooit voor een TV. Ik heb zelf geeneens een tv want in mijn beleving is dat echt 1 van de laatste dingen die een mens nodig heeft. Ik zei dat ik hem daar niet aan kon helpen, maar een dag later kreeg ik een smsje met een gebed daarin, waarin hij bad of god het in mijn hart wou leggen om toch op zijn verzoek in te gaan. Een beetje moest ik er wel om grinniken, en ik heb het lekker laten gaan...

De week erna was ik druk bezig met mijn lijstjes maken, iedereen doorgeven wat ze moesten doen in de weken dat ik afwezig ben, wat er juist niet gedaan moest worden enzovoort.. Ik heb er vertrouwen in, want inmiddels werken we al best een tijdje met elkaar, waardoor de taken redelijk bekend en verdeeld zijn. Ook hebben de kinderen vakantie.. dus dat scheelt ook een hoop werk. Ik heb mijn werkers mee uit eten genomen en hun goed laten weten hoe trots ik op hen ben, en ik hoop echt dat ze laten zien dat ze prima op de boerderij kunnen werken met mijn instructies en een beetje afwezigheid van mij. Natuurlijk wonen Suzan en Zenon op het zelfde terrein en die zullen ook een oogje in het zeil houden.

Het weekend stond in het teken van inpakken, afscheid nemen van wat mensen.. Want ook dat hoort echt bij het leven in een ontwikkelingsland. Je maakt veel vrienden die dan weer weg gaan. Zo hebben we vrienden gemaakt met een familie die 2 jongetjes aan het adopteren zijn en in Juli weer terug zullen zijn in de US. En andere vrienden van ons hebben aansluitend op onze 6 weken verlof, 3 maanden verlof in de US... dus die zien we zo een hele tijd niet. Ook moesten er natuurlijk de nodige kadootjes gekocht worden voor de mensen thuis en nog even een weekendje met Shepherd zijn familie doorgebracht.

Maandag werden we naar het vliegveld gebracht door onze dominee (steven) en dinsdag zijn we beide veilig aangekomen in NL. Erg fijn om weer even samen te zijn met mijn familie en momenten door te kunnen brengen met vrienden. We hebben een goede week gehad, en zeker voor Shepherd is er natuurlijk zoveel nieuws, nieuwe mensen, nieuwe omgeving, gewoontes en gebruiken, maar hij geniet erg!

Ik kijk uit naar de komende weken om even bij te tanken, persoonlijk. Mensen te ontmoeten. Te kunnen delen over ons mooie werk en land en jullie te zien!

hieronder nog wat datas en activiteiten
* 17 juni hoopt shepherd te spreken op een kerkdienst van de ICF in Papendrecht. Dit begint om 16,00 en is in het VBG Gebouw (Poldermolen 7) in Papendrecht.

* 22 juni is de midzomermarkt van speeltuin middelweg in Nieuw-lekkerland. Hier zal ik aanwezig zijn, kunt u leuke souveniers kopen uit Uganda of gewoon een gezellig praatje komen doen.

* 30 juni is er een Sing/in van Jongerenkoor de Morgenster in de Rehoboth kerk in Nieuw-lekkerland. Kom en zing met ons mee, de toegang is gratis. Wel is er een collecte die aan de boerderij zal geschonken worden. Aanvang 20.00

Dit zijn tot nu toe een beetje de hoogte punten, We zijn dankbaar voor alle liefde, steun en hulp die ik de afgelopen maanden heb gekregen en danken God voor zijn voorzienigheid.

Een lieve groet en hopelijk tot ziens,

Eline & Shepherd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1456
Totaal aantal bezoekers 88955

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: