Net niet - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Net niet - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Net niet

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

07 Januari 2018 | Oeganda, Jinja


Goedemorgen Nederland!


De 2 weken zijn voorbij! En daar ben ik echt blij om ;) Ik hoop dat jullie prachtige en liefdevolle kerstdagen hebben gehad. Hier is het nog net zo droog en stevig als 2 weken geleden. Misschien nog wel erger.. 


ik denk dat we ruim 3 weken geen stromend water hebben gehad.. Gelukkig is er naast ons terrein een waterpomp waar we water uit de grond kunnen pompen. Tot overmaat van ramp besloot deze stuk te gaan en moesten we dus of 3 km lopen voor water of rivier water (kameelbruin) gebruiken. Echt wel een beetje afzien hoor. Gelukkig hebben we daarna 3 dagen weer kunnen genieten van stromend water en alles goed schoon kunnen maken en nu mag ik mijzelf weet schoonspetteren. 


Ik heb mezelf behoorlijk verbaasd rond de kerstperiode. Miste mn familie zo erg, en ook vroeg ik mezelf af of het niet gewoon een beetje tussen m'n oren zat of je kerst met je familie wil zijn. Maar goed, het was niet anders en ik heb er het beste van gemaakt. Zondag hoorde ik van m'n schoonouders dat we als familie een kerstlied zouden zingen in de kerk.. Wat een feest, gelukkig kozen we een vrolijk nummer; go tell it on the mountains.. Kerstavond maakte ik samen met Shepherd gevulde eieren, komkommer in zuur en koude pasta salade voor het kerstontbijt. Om 10 uur waren we klaar en zouden we Home alone kijken, zoals ik vind dat dit op Kerstavond hoort. Na 10 minuten ben ik in slaap gevallen haha, want men wat was het een drukke week.. Om 8 uur zou het kerstontbijt beginnen, dus mega vroeg onderweg naar de familie van Shepherd. Daar aangekomen was er zo'n beetje nog niemand wakker. Dus rond half 10 heel snel het kerstontbijt naar binnen geschoven en kerstoutfit aangetrokken want om 10 uur begon de kerk. Het liedje ging goed en we zongen veel bekende kerstliederen die wij ook zingen in de kerk. Fijn om kerst zo te starten. 


Na de kerk begon het mooiste verhaal. Ik ben vanuit thuis gewend dat je de hele kerst in dezelfde veel te mooie kleren alles doet. Zo ga je na de kerk gourmetten in je jurkje die daarna voor de rest van het jaar stinkt en daarna ga je hup door naar het kerstfeest van de zondagschool. We verkleden niet. Smiddags zouden we naar een resort gaan om daar te gaan zwemmen en eten. Na de kerk ging iedereen hup in de normale comfortable kleding. Ik voelde me behoorlijk overdressed maar Shepherds moeder stelde me gerust. Bij het uitpakken van de kerstcadeaus kwam er een prachtige Orange strand jurk uit mijn pakje. Orange moet je weten is totaal niet mijn kleur en tot overmaat van ramp had het nog een enorm grote vlinder aan de voor en de achterkant. Mijn kerstgevoel zakte naar het nulpunt. Iedereen vond dat ik het moest trekken. Toen ik na een uurtje m'n schaamte aan de kant had gezet en omgekleed terug kwam in de woonkamer, zag ik tot mijn grootste verbazing dat mijn schoonmoeder precies dezelfde jurk voor haarzelf had gekocht en liep ik dus de rest van de kerst als fashiontwins met mijn schoonmoeder. achja, niemand kent me hier toch.... De rest van de dag was gezellig en relaxt haha.


2e kerstdag zouden we een bruiloft hebben, maarja dit is Africa. En op zondagavond hoorde we dat dit niet doorging. De locatie was niet goed geregeld. haha. Kun je het je voorstellen.  


De dagen daarna rommelde ik wat op de boerderij.. Al is het zo anders zonder de kinderen.  Ook besefte ik dat ik naast werk nog niet zoveel heb hier. Nu de kinderen vrij waren verveelde ik me eigenlijk gewoon. m'n structuur was weg... Toen vond ik All you need is love the kerstspecial op youtube. Dit deed natuurlijk helemaal niets goed voor het ikmismijnfamiliedrama. Lekker sniffend in m'n hangmat gelegen en weer een dag voorbij. 


TOEN op vrijdag.. de bruiloft... Nu komt het hoor. Het was een traditionele kwanjula. Dit Is een ritueel waar de man naar het huis van de vrouw gaat en dan met de vader e.d. onderhandeld over de prijs en laat zien wat hij allemaal in huis heeft om voor de dochter te gaan zorgen. De bruiloft was van een blanke jongen uit Noorwegen en en een Ugandese vrouw die vroeger met Shepherd had gestudeerd. beide had ik nog nooit gezien. Shepherd en ik hadden vooraf in de auto al gezegd dat we het als een avontuur zouden zien, want helaas zijn dit soort festiviteiten in uganda nooit zo leuk.  De bruiloft zou om 12 uur beginnen en toen we aankwamen op de verzamel locatie bedachten de mensen die daar waren dat het wel een goed idee zou zijn dat ik als mede blanke wel de zus van de bruidegom kon spelen. Hij had helaas geen familie mee kunnen nemen en officieel moet er wel familie zijn. Ik had uiteraard geen flauw idee wat dit inhield, maar Shepherd zij dat ik dat kon en de man die de ceremonie leidde zei dat hij precies zou vertellen wat ik moest doen. Ondertussen was het al 2 uur, ik zweette uit mn velletje in die enorm warme traditionele jurk en waren we nog steeds aan het wachten op de bruidsschat, die zou bezorgd worden en dan konden we gaan. Om 3 uur besloten we alvast te gaan, want als je te laat komt kan de familie van de bruid besluiten dat je een boete moet betalen. Aangekomen mochten we niet naar binnen omdat we geen frisdranken hadden, dit zou dezelfde man meebrengen die de bruidsschat zou bezorgen. Alsof het nog niet warm genoeg was wachtte we even in de snikhete auto tot dat de bruidegom bij de supermarkt wat frisdrank had gehaald. Ein-de-lijk mochten we naar binnen en daar begon het... 

Ik moest naast de bruidegom op de bank zitten terwijl de familie van de bruid zich in groepjes al dansend aan ons voorstelde. Een heel ritueel.. daarna moesten wij ons voorstelde.  ik moest op m'n knieën voor de vader van de bruid gaan zitten terwijl de ceremoniemeester praatte. Al dit ging de locale taal dus ik verstond vrij weinig. Daarna moesten we gaan eten. De bruidegom kreeg een hele kip voorgeschoteld.. volgens de traditie moet je dan opzoek naar een bepaald orgaan, volgens mij de nier en dit opeten. Als je dit vind betekend het dat je goed voor de vrouw zal zorgen. Na het eten was het tijd om de bruid op te halen. Al dansend in het midden van haar zussen kwam ze aan.. ik moest een krat met boodschappen aan haar geven en haar daarna al dansend naar de bruidegom brengen. Na dit hele gebeuren was het tijd voor de bruidsschat.  100de kilo's rijst, suiker en andere etenswaren werden binnengebracht. koelkast, televisie en noem het maar op. IK wist niet wat ik zag. Ongelooflijk! Volgens mij ben ik 2 dagen stil geweest van alle indrukken van die dag. haha


Oudjaars dag was erg gezellig! Suzan had oliebollen gebakken. De kinderen noemen het allemaal holybollen en Shepherd had ook een leuke variant; ebolas haha. Daarna hebben we met Suzan en Zenon gebbqt en vervolgens heb ik samen met Shepherd alle herinneringen van 2017 en wensen voor 2018 op een wensballon Opgeschreven.  rond 11 uur hebben we die opgelaten. Iedereen sprak over het vuurwerk, maar ook dit viel wat tegen haha. Ik denk dat er 3 minuten van vuurwerk was. 1 pot op het veld waar wij waren, 1 pot 2 km verder op en 1 5 km verder op. 


Nieuwjaarsdag werden de nieuwe picknicktafels voor op de boerderij bezorgd en de dag daarna ben ik opzoek gegaan naar tafelzeil en en heb ik inkopen gedaan voor als de kinderen terug komen. 


Donderdag en vrijdag zijn we begonnen met het oogsten van de zoete aardappels. En we gaan we hard aan de planning voor het nieuwe seizoen, wat we waar gaan planten enzovoort. 

Ook hebben we donderdag de 4e koe gekregen! :) Nu wachten tot de bevalt en dan kunnen we starten met melken! 


Ik ben erg blij dat de vakantie voorbij is en we maandag weer in het normale ritme gaan! Heb m'n Kids gemist en kan niet wachten om jullie over 2 weken weer te schrijven over al onze avonturen. 


Leuk dingetje, as. vrijdag is de nieuwjaarsreceptie bij de Nederlandse ambassade! 


Allemaal weer het beste toegewenst & tot horens,

Eline


  • 07 Januari 2018 - 11:47

    Petrus:

    Hallo Eline.
    Ben wel benieuwd naar je kerst jurk, ik zeg, foto!
    XP

  • 07 Januari 2018 - 11:54

    Nelleke:

    Gelukkig 2018! Hihi, ik had wel stiekem om een hoekje willen kijken bij de bruiloft.
    Geniet weer van het 'gewone' leven komende week..

  • 07 Januari 2018 - 11:54

    Corine:

    Ik heb net helemaal in een DEUK gelegen om je verhaal van de vlinderjurk!! HI-LA-RISCH of zoals we gewend zijn van opa: GE-WEL-DIG !!

    XXX

  • 07 Januari 2018 - 16:56

    Riet:

    Hahaha, wat een grap zo'n kerstcadeau! Hoe vond Shephard het? Ik vind je wel super dapper dat je zus gespeeld hebt, je wist het niet maar hebt zo wel die Noorse knul geholpen om te kunnen trouwen!
    jullie hebben in elk geval niet meegedaan aan de luchtvervuiling rondom oud en nieuw! Nou Eline weer van alles beleefd, leuke en moeilijkere dingen maar alle lastige dagen liggen weer achter je en ons en we gaan weer met nieuwe moed en frisse zin het nieuwe jaar in toch?
    Groetjes en tot horens hoor! Groetjes

  • 08 Januari 2018 - 00:23

    Joke:

    Hoi Eline. Genoten van je verhaal. En idd ja... ik ben ook heel benieuwd naar je vlinderjurk

  • 08 Januari 2018 - 00:28

    Joke:

    Oeps rest van mijn reactie is verdwenen.
    Ik wilde je ook nog gelukkig nieuwjaar wensen (btj laat, maar van harte)
    En ook nog gefeliciteerd met je biggenzestienling (mooi woord voor galgje)
    Groetjes!

  • 08 Januari 2018 - 11:41

    Henriëtte:

    mooi verhaal weer Eline! sterkte en plezier nu de kinderen er weer zijn!!

  • 09 Januari 2018 - 16:24

    The Blackies:

    HAHAHAHAHAHAHAHAHA ik lig hier helemaal in een deuk, dezelfde jurk als je schoonmoeder, het moet toch niet gekker worden. Nou dan zal ze je wel geaccepteerd hebben in ieder geval!!! Geweldig leuk om weer te lezen en fijn dat al die "familiedagen" weer voorbij zijn en het echte leven weer bezig is he! liefs van alle Blackies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 741
Totaal aantal bezoekers 88928

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: