Blinde ogen, geld gestolen en een groepsfoto - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Blinde ogen, geld gestolen en een groepsfoto - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Blinde ogen, geld gestolen en een groepsfoto

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

11 December 2017 | Oeganda, Jinja

He Hallo,

Sorry voor deze dag vertraging, maar ik mag dat met een goede reden doen. GEEN STROOM. Helaas is dat hier een paar dagen in de week het geval. Dus vandaar.

Erg grappig om gisteren van zeker 20 mensen sneeuwfoto’s te krijgen, gek idee voor mij hier in de enorme warmte. Net zo’n gek iets als kerst wat er bijna aankomt. In mijn hoofd hoort kerst koud te zijn en leef je daar zo met zn alle naar toe. Het geval van de hete zon, in jurkjes en hempjes lopen en koud water drinken warmt me nog niet echt op voor de kerst. Maar, dat komt vast wel. Sinterklaas is ons hier in Uganda in iedergeval niet vergeten. Wel 2x heb ik sinterklaas gevierd. 1x met de kinderen, die helemaal genoten van alle pakjes, de spanning rondom sinterklaas en de aandacht en 1x met 4 nederlandse en 1 amerikaanse vriendin. Met hen deden we suprise’s wat ook echt super gezellig was. Opa de zwart had mij pepernoten en kikkers en muizen gesponsord en ik heb deze heel knap een hele maand dicht kunnen laten voor de grote dag.

Maar ik begrijp dat niemand deze blog leest om te horen hoe ik me heb volgevreten aan kruidnoten. Dus we gaan over op de orde van de dag. De zorgboerderij. Super trots en blij ben ik dat ik jullie gewoon al een paar weken op rij goed nieuws over de boerderij kan vertellen. Het gaat echt erg goed met de kinderen en de boerderij zelf. De kinderen zijn helemaal wild van het sparen voor het zwemmen, dus elk ding wat op de tuin staat en ze ook maar denken dat ‘klaar’ is MOET geoogst en verkocht worden. Lekkere drive met z’n alle dus. In tegenstelling tot mij bereiden de dieren zich goed voor voor de kerst. Kalkoenen zijn vreselijk dik en ook de varkens zijn goed gegroeid. De rest van de dieren is druk bezig met de voorraad aan te vullen. Zo hebben we 1 eend en 2 kalkoenen die aan het broeden zijn. Een zwangere koe wat nog wel een aantal maanden duurt. En een varken die eind deze maand gaat bevallen. Leuk om met de kinderen al deze dieren te observeren.
De kolen die we momenteel van het veld halen zijn 2x zo groot als onze hoofden en de kleinste zoals Kalisha kunnen deze met moeite tillen. We kunnen wel zeggen dat dat goed gelukt is. Dit komt bovenal ook door de zegen van regen die we nog steeds 1 a 2 keer per week hebben. Wat heerlijk is.

Merci had het de laatste tijd wat moeilijker, voor de mensen die dat niet weten, Merci heeft een ziekte (weet de naam even niet meer) waarbij haar hersenen zichzelf opeten. Ze gaat dus steeds meer achteruit. Vroeger was het een ‘normaal’ kind. Maar tegenwoordig zie je dat verstand, spraak en lopen bijvoorbeeld als erg achteruit gaat. Haar gedrag is soms erg lastig, vreselijk moeilijk te begeleiden. Suzan had haar wat extra medicatie gegeven zodat ze wat rustiger zou worden in haar hoofd. De eerste paar dagen liep ze echter heel de dag met haar ogen dicht en zei ze dat ze blinden ogen had. Het duurde even voordat ik doorhad dat haar ogen gewoon zwaar waren van de medicatie en ze zich versuft voelde. Heerlijk hoe een kind zichzelf dan uitlegt he.

Alle kinderen in uganda die op een normale school zitten hebben nu zomervakantie van 2 maanden. TM begin februari. Wij als boerderij gaan gewoon lekker door en zullen rond de kerst anderhalve week vrij hebben. Hiervoor leek het me leuk om de kinderen een klein kerstpakketje met wat dagelijkse benodigdheden te geven. Inmiddels zijn er al aardig wat mensen die zich bereid hebben gevonden en wordt dit mogelijk gemaakt. Kan niet wachten om die koppies te zien.

Helaas heb ik ook nog wat minder leuks te melden, zo is er de afgelopen tijd geld uit mijn eigen portemonnee gestolen. Ik dacht door te hebben dat mijn geld iets sneller ging dan dat ik uitgeef dus besloot mijn uitgaven maar nauwkeurig bij te houden en mijn geld te gaan tellen dagelijks. Op dag 1 van dit experiment miste er al 150.000 – omgerekend 30 euro. Wat in uganda voor mensen die niet naar school zijn geweest meer dan een maandsalaris was. Dit is natuurlijk vreselijk balen,maar het ergste is nog dat ik op die dag niet ben weggeweest met mijn portemonnee. Hierdoor moet er dus iemand een sleutel hebben van mijn huisje, of is het iemand die ik vertrouw en dus zo in mijn huis komt als ik er ook ben. Erg rot, want je gaat iedereen wantrouwen. Maargoed, voortaan gaan we alles maar goed verstoppen en nog beter opletten, want hiervan wordt ik echt niet gelukkig.

Afgelopen week wilde ik met de kids van de boerderij een nieuwe groepsfoto maken, want deze was al redelijk oud en zo kunnen we een mooie kerstkaart maken. Dit is nog een heel gedoe, heb respect voor fotograven die hele klassen op de foto krijgen. Mensenkinderen, na 100 standjes en 1000 x proberen hadden we 2 goede fotos waar bijna iedereen fatsoenlijk opstond.
Verder gaat eigenlijk alles hier lekker zijn gangetje! Hoop dat jullie mij allemaal volgen op facebook of instagram want daar post ik dagelijks fotos!

Facebook; Eline Verhaar

Instagram: Inekebertine

Mensen allemaal een fijne week in het koude Nederland, pas op met de sneeuw en maak warmte met familie en vrienden 

Liefs, Eline

  • 11 December 2017 - 15:18

    Riet:

    Ha Eline,
    Mooi te horen dat je boerderij zo lekker gaat zeg. Soms kleine stapjes en soms dus hele grote stappen.
    Zeker jammer dat er geld weg is het geeft een onbehagelijk gevoel....goed observeren en de sleutels terugvragen wellicht..en idd je geld maar wegstoppen.
    Ja hoor hier echt winter met code rood en al......
    Kerst is aanstaande en dan is al dat wit best een sfeermaker hoor!
    Groetjes en tot horens,
    Riet

  • 11 December 2017 - 16:16

    The Blackies:

    heeee Eline! Nou echt super super knap van je dat de perpernoten nog niet op waren voor Sinterklaas hoor!! :-) Wat een uitbreiding op de boerderie zeg, daar komt toch zeker wel een dierenarts bij? of doe je de bevallingen inmiddels ook zelf :P Goed om te horen dat jullie ook een mooie oogst hebben, dat zal de kids zeker stimuleren. Weet je trouwens dat jouw tante Andrea vroeger met "blinde ogen" kon schommelen? vraag het maar eens aan haar! :-) liefs van the Blackies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 841
Totaal aantal bezoekers 88992

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: