Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

24 Januari 2016 | Oeganda, Jinja

Dag lieve allemaal,

ik weet niet hoe dat bij jullie is maar de tijd vliegt hier! Leuk om alle reacties wederom te lezen en ik zal als eerste maar beginnen met de vraag van mijn geliefde tante ;)

Op zondag gaan we met ongeveer 14 mensen naar de kerk. De kerk heet Arise Afrika en dan gaan we in deelgemeente Jinja Town. Het kerkje is bij een soort hotel achtig iets op de veranda. De helft van de mensen is donker en de helft van de mensen is licht, ongeveer 50 mensen denk ik. De pastor is een Amerikaanse man (schat rond de 40). Erg leuke man. De mensen in de kerk zijn erg vriendelijk en het is een beetje te vergelijken met een evangelische kerk in Nederland. Al is iedereen wel echt heel aardig en spontaan in gesprek. Na de kerk gaan de kinderen weer terug naar de compound en ik blijf in Jinja. Waar ik eerst altijd even rustig ga lunchen en mijn blog alvast schrijf en daarna ga ik zo ongeveer 3 uur in het internet cafe zitten om de nodige dingen op te zoeken/te posten en te skypen met familie & vrienden. 3 uur internet kost ongeveer 1.20. Daarna doe ik vaak wat boodschapjes en vertrek ik weer richting onze compound. Want het is niet veilig om in het donker alleen te zijn/reizen/in de stad te zijn. En donker wordt het hier rond 19.00. Ik loop dan mainsteet naar boven waar een soort taxi verzamelplaats is. Daar wachten taxibusjes tot ze (prop)vol zitten en dan gaan ze rijden. Het is dus altijd maar de vraag wanneer ze weggaan. Meestal wordt je bekant naar binnengetrokken, maar als ik dan nog tijd over heb kijk ik wel even dat ik in een volle stap zodat ik er niet al te lang in hoeft te zitten, want dat is niet echt een pretje. De taxi's heten mataki's en ik heb nog geen een keer een blanke gezien, die een mataki nam. Maar omdat het best goedkoop is en ook wel grappig doe ik dat wel. Wel wordt je dus opgelicht waar je bang van wordt, ze vragen veel ste veel maar ik betaal altijd gewoon hetzelfde bedrag als iedereen. Ook de hele reis praten ze over je en lachen ze je uit. Soms voel je je dus niet heel relaxt. Maargoed, die neem ik tot een verzamelpunt van heel veel bhoda's en die brengt me dan terug naar de compound.

Oke, en iedereen die nu nog steeds denkt dat ik ziek ben, IK VOEL ME GOED! haha, alle klachten van vorige week zijn over en ik had deze week alleen een beetje ontstoken ogen, wat niet heel gek is van al dat stof enzo hier.

De hele week heeft het eigenlijk wel elke dag geregend, dan is het alsnog hempjes weer, maar goed. Vanaf vrijdag is het hier weer echt warm en moet je vooral niet teveel in de zon doen.

Maargoed mijn week:
Maandag begon zoals altijd weer met het geven van een devotion (bijbelstudie/dagopening). Normaal leidt Zenon die, maar op maandag doen hun altijd de boodschappen voor de hele week en dus leidt ik hem dan. Ik had als onderwerp dat Gods weg niet altijd makkelijk is of te begrijpen. Daarom liet ik de kinderen vragen voor God opschrijven. Ik beloofde hun deze week daarover na te denken en ze als dat kon volgende week de antwoorden te geven. De vragen waren werkelijk waar geweldig/vertederend:
* Hoe kwam Jezus in de buik van Maria
* Waarom heb ik nachtmerrie's
* Waarom kan ik niet luisteren naar volwassenen
* Waarom moet ik steeds plassen als ik leuk aan het spelen ben
En ga zo maar door, het was erg leuk om alles te lezen en er over na te denken ;)
Daarna geef ik altijd homeschool aan de oudste van Suzan en Zenon. Toen ze terug kwamen hadden ze een grote stapel POST uit nederland voor mij! Zo leuk om alles te zien/lezen/horen. Bedankt! Ik werdt er helemaal gelukkig van. Daarna met alle kids een film gekeken en met Suzan Kwakkamolen (ik weet niet hoe je het schrijft) erg lekker, dit hebben we 's avonds bij het spelen van Catan onder het genot van zelfgemaakte broodstengels op.

Dinsdagochtend heb ik het huisje opgeruimd/schoongemaakt en de kamer van Christine (mijn nieuwe huisgenoot) Dinsdagmiddag heb ik eigenlijk de hele middag in de keuken geholpen met het schillen van aardappels en wortels omdat we hutspot aten. En aangezien de kinderen hier echt niet normaal veel eten waren dat aardig wat spullen. Het is leuk om te helpen want de keuken auntie (Irene) is echt een leuke vrouw, met een goed hart, dus er zijn altijd leuke gesprekken.

Woensdag ben ik vrij en was de dag dat Christine zou komen, ik was erg benieuwd. Bijna gewend aan het alleen zijn en dan krijg je een nieuwe huisgenoot die je totaal niet kent. Toch wel een beetje gek. Ik wist dan wel dat ze 50 was en fysio maar meer ook niet. 's Ochtends ging Suzan op kraambezoek en ben ik samen met Zenon en hun kinderen naar Kingfisher geweest. Dat is echt een paradijsje! Mooie plek aan Lake Victoria waar je kan kamperen/logeren/zwemmen/wandelen/boottripjes/wat kan drinken. Wat wel grappig is, Zenon zag een mooie boom, breekt gewoon een enorme tak af en neemt die mee op bij ons op te compound te kunnen planten. Moet je je voorstellen dat je naar de keukenhof gaat en daar gewoon allemaal bloemen plukt om die in je eigen tuin te kunnen zetten. Maar hier is dat dus gewoon heel normaal. Mijn nieuwe huisgenoot arriveerde en ik wees haar een beetje de weg in het huisje. Gelukkig waren de kakkerlakken ook zo lief om haar te verwelkomen. Toen ze in de keukenkast keek kwam er echt een enorme kakkerlak te voorschijn. Ik heb hem heel heldhaftig met mijn spuitbus vermoord #Trots. Ohja even tussendoor, ik heb dus alleen woensdag een levende gezien. Verder zie ik alleen nog maar dode kakkerlakken in mijn huisje. Of het komt door de spray of mn kitten dat weet ik niet, maar ik ben ze in ieder geval dankbaar.
's Middags heb ik nader kennis gemaakt met Christine en met Suzan even gekeken naar een naaiprojectje dat we met de oudste meiden willen gaan opzetten. We willen hun eigen jurkjes laten maken en zodat ze die kunnen verkopen om zo een deel van hun eigen opleiding te kunnen betalen over een poosje.

Donderdagochtend bestond mijn extra werk uit het lakken van de banken. In alle banken en bedden in het weeshuis zaten Bedbugs. Dit zijn een soort insecten die in hout zitten en dus ook buiten. Daarom zijn alle bedden en banken uit het weeshuis gehaald en een maand elke dag gesprayd. In middels zijn er nieuwe ijzere bedden gekocht, maar de banken moesten dus gelakt worden om de beestjes te weren. Dit deed ik samen met wat kinderen. Leuk werkje overigens. Donderdagmiddag is het Girltime voor Suzan en mij en dus gingen we naar Jinja. Het had geregend en het wordt hier echt vreselijk glad op de weg (zandweggetjes) Zo gleden we een paar keer lekker weg. Gatsie ik was blij toen we in de stad waren. Ze nam me mee naar een Resort aan de Nijl. Ook weer zo'n enorm mooie plek. De aapjes kwamen echt op een meter afstand en toen we wat zaten te drinken zagen we ook een Zeearend. Super vet!
Savonds met Zenon en wat mannen uit de kerk gebasketbalt bij het huis van de Pastor, ook echt ff lekker om serieus te basketballen. Want met de kinderen is het toch wat anders.

Vrijdagochtend lakte ik opnieuw de banken en daarna werkte ik op de boerderij met wat kindjes. Ik heb nieuw gaas gekocht voor het konijnenhok. Want de konijnen produceren heel veel jongen alleen het gaas was te groot dus de meeste (slimme) jonge konijntjes ontsnapten. Smiddags heb ik samen met Zenon en de man die de basket en het veldje wel zou willen maken overleg gehad. Alle opties besproken, maar ik ben er nog niet helemaal overuit wat ik wil dus daar ga ik nog even over nadenken. Dat het er komt is zeker!!! Smiddags na de tea ben ik samen met Christien en nog een auntie met alle kinderen naar het dorpje gewandeld en daar voor alle kids een lolly gekocht. Helemaal gelukkig, leuk om te zien. Wat ook leuk was dat alle kinderen uit het dorp massaal uitrukte om die 2 muzungu's met al die kinderen te zien. Savonds speelde we met zn 4e Catan.

Gisterenochtend/middag zijn we met de meeste kinderen van het weeshuis (die daartoe in staat zijn) wezen zwemmen. Het was erg lekker en de kinderen genoten zichtbaar. Ik maakte een bommetje en dat vonden ze toch wel erg leuk. Dus na verloop van tijd was het 1 bommetjes festijn. Wat ook wel grappig is dat ik Albert en Patricia (uit nieuwlekkerland die bij Noachs Ark werken) tegen kwam in het zwembad. Daar nog even mee gekletst en van hen een uitnodiging gehad om ook eens bij hun project te komen kijken. Dat ga ik natuurlijk wel even doen! Na het zwemmen was eigenlijk iedereen moe en het was te warm om echt wat actiefs te doen, dus keken we een film.

Kortom, ik vermaak me nog prima en de tijd gaat zo hard jo. Woensdag zit ik er alweer een maand en ik heb nog steeds geen spijt ;)

Ik zie alle reacties (en misschien nog wel meer post) tegemoed & ik wens jullie allemaal het beste met de kou!

Lieve groet, Eline

  • 24 Januari 2016 - 13:42

    Coriet:

    Lieve Eline,
    Wat super leuk om zo uitgebreid te lezen wat je allemaal doet en beleeft!!
    Gaaf hoor!! Geniet van je tijd daar en weet dat we aan je denken en voor je bidden!
    Ps: komen je naai-machine-lessen (om rokken/jurken te naaien) goed van pas!!
    Liefs van ons allemaal!!!

  • 24 Januari 2016 - 14:49

    Henriëtte:

    leuk je verhaal weer te lezen en daaruit te merken dat je het prima naar je zin hebt. Veel succes nog!

  • 24 Januari 2016 - 15:05

    Joke:

    Super leuk weer. Ben toch benieuwd wat je op de kindervragen hebt geantwoord. Groetjes uit een waterkoud nieuw-lekkerland.

  • 24 Januari 2016 - 16:13

    Riet:

    Leuk om je verhalen te lezen en fijn dat het goed gaat! Hoe is het met Vincent of weet je dat niet?
    Groetjes Riet den Ouden

  • 24 Januari 2016 - 18:55

    The Blackies:

    Super weer om te lezen Eline! Geniet ervan he!! liefs uit Ammers

  • 24 Januari 2016 - 22:28

    Carolien Van Braam:

    Hoi Eline,
    Wat leuk om te lezen zeg! Wat beleef je daar toch veel... fantastisch!
    Heel veel plezier nog een Let goed op jezelf!

  • 25 Januari 2016 - 10:15

    Jacq:

    Hey lieve Eline, wat een leuk verhaal, de dagen vliegen zo inderdaad, maar je maakt leuke en mooie dingen mee en die kakkerlakken zijn nu bang voor je denk ik (of voor de spuitbus). Geniet en maak er een mooie tijd van groetjes en een dikke knuf!

  • 25 Januari 2016 - 13:17

    Moeders:

    Hey Lieve oudste dochter!

    Zó leuk om je verhalen te lezen! En dat vinden wij niet alleen, dat kun je zien uit de reacties en wij horen het van allerlei mensen die ons hier aanspreken.
    Kijk je uit met die mataki's? ;) Ik griezel er van! Maar goed, ik weet dat je geen onnodige risico's zult nemen dus vertrouw er maar op dat het goed gaat.

    Tot snel op Skype!
    Kus en doe Suzan en Zenon de groeten!

  • 25 Januari 2016 - 19:31

    Fam De Ruiter :

    hoi eline

    weer even een berichtje van ons
    wat leuk om je verhalen te lezen je maakt weer genoeg mee zo te lezen
    wat leuk dat je die kinderen zo blij kunt maken met een lolly
    geniet vooral van de dingen die mee maakt

    doe je albert en patricia en de mensen daar in noachs ark
    da hartelijke groeten van jonathan .
    jonathan zegt dat je daar echt moet gaan kijken hoor
    we zien uit naar je volgende verhaal

    groetjes van fam de ruiter

  • 25 Januari 2016 - 21:59

    Carin De Vreede:

    Hoi Eline, ik geniet van je verhalen, zo maak je het op een afstand toch een beetje mee.
    Ik ben wel benieuwd naar die vlechtjes, fotootje misschien?
    Groetjes van iedereen hier! Fam de Vreede.

  • 26 Januari 2016 - 22:22

    Janneke Den Ouden :

    Hee elien

    Heel leuk om je verhalen te lezen, en ook super fijn dat je t daar naar je zin heb.
    Veel plezier nog he!

    X Janneke den ouden



  • 29 Januari 2016 - 22:05

    Opa En Oma Verhaar:

    Lieve Eline
    Heel leuk om je ervaringen te lezen.
    Wat een verrassing om je woensdag even te zien op Skype.
    En er kwam nog een verrassing een brief in de bus.
    We zullen ook snel eens in de pen klimmen.
    Het is wel lang geleden dat ik een brief geschreven heb hoor.
    Geniet van alles en doe voorzichtig tijdens de à.s. verkiezingen daar.
    Lieve groeten van ons xxxx

  • 03 Februari 2016 - 19:29

    Kyona:

    Hoi Eline, ik vind het heel leuk om even met jou te mailen .
    Ik heb nog niet de tekst gelezen omdat ik bijna naar bed moet .
    Ik ga volgende week weer logeren bij papa en mama, en dan ga ik op jou kamer slapen en je bed ligt heel lekker.






    EEN HELE LIEVE KNUFFEL VAN Kyona

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1069
Totaal aantal bezoekers 89096

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: