Normaal, gezellig weekje - Reisverslag uit Butema, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Normaal, gezellig weekje - Reisverslag uit Butema, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Normaal, gezellig weekje

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

24 April 2016 | Oeganda, Butema

Goedemorgen Nederland!

Tante Ina, wat leuk dat ook jullie mijn blog lezen, natuurlijk weet ik nog wie jullie zijn.. Doet me echt goed om te zien/horen dat zoveel mensen mijn blog lezen, doe ik het niet voor niets.

Deze week is echt weer voorbij gevlogen, dit kwam ook omdat hij wat anders liep dan normaal...

Zondag optijd naar ‘huis’ om de verjaardag van Richard en Zenon te vieren met z’n allen. Richard werd 18, de eerste volwassen jongen van Home Sweet Home en Zenon werd, eehm gewoon nog steeds jong, haha. Suzan had weer 2 heerlijke taarten gemaakt en het was erg gezellig met z’n alle. Richard (autistische jongen die niet praat) genoot enorm van de aandacht, kadootjes en het was heerlijk om hem te zien smullen van de taart...

Maandag in de ochtend deed ik homeschool met Brechje en Devin over spinnen. Erg leuk natuurlijk. Het grappige van homeschool geven is dat je er zelf ook nog echt wat van opsteekt. Elke keer leer ik wel weer wat. Smiddags met Suzan lekker gelunched en genoten in Jinja van de vrije middag! Toen we van de ene plek naar de andere plek gingen met de boda vroeg de meneer of ik al getrouwd was. Toen ik Nee antwoordde kwam de vraag die iedereen al had verwacht, of ik toch wel met hem wilde trouwen. Na hem heel vriendelijk uit te hebben gelegd dat ik geen interesse had, vroeg hij of ik niet een zusje had. Haha het is wat met die mannen hier. Op de terugreis in de matatu heb ik me wederom verbaasd hoeveel mensen er op een bank van 3 stoelen passen, 7 dit keer. Echt bizar.

Dinsdagochtend regende het weer vreselijk hard, maar al mijn lieve farm vrienden waren er allemaal op tijd. Zo leuk om te zien, dat waar de meeste Ugandese mensen zich nieteens naar buiten wagen, mijn farm vrienden gewoon anderhalf uur in de regen lopen om te komen werken. Betekend wel echt dat ze het leuk vinden! Vroeger in de dagbesteding poetste ze elke ochtend hun tanden, op de boederij deden we dit nog niet, maar omdat het toch wel erg vies werd zijn we hier ook maar weer mee begonnen. En zelfs dat is een feest! Allemaal tandenpoetsen, dansen, gekke bekken trekken in de regen. In de middag maakte we met de kids de grond onkruid vrij en plantte we uien, basilicum en andijvie. Leuk werkje om te doen!

Woensdagochtend heb ik in de ochtend even geverfd en daarna naar Jinja vertrokken. John had me beloofd om me mee te nemen naar een echte getto place. Veel mensen (mannen) die werken gaan tussen de middag ergens eten. Zo zijn er heel veel plekjes waar je voor heel goedkoop, nog geen euro, een volledige afrikaanse maaltijd kan hebben. Het leek me wel leuk om dat eens mee te maken. Dus wij lopen, naar een achterbuurt, ergens in een schuurtje aan een tafeltje gaan zitten. De mensen wisten natuurlijk niet wat ze zagen, ik keek mijn ogen uit. Iedereen eet met z’n handen, veelste veel mensen aan 1 tafel en aan de lopende band wordt er eten uitgedeeld. Heel leuk om een keer mee te maken. De vrouw bij wie we aten was erg trots dat er een muzungu bij haar kwam eten en deed echt haar best. Ze regelde zelfs zeep voor mij om mijn handen te wassen en volgens mij kreeg ik het beste stuk vis. Natuurlijk was het veelste veel, want ze eten hier echt bergen!

Donderdag zouden we naar Kamapa (hoofdstad) want Suzan moest een nieuwe bril. Om 7 uur vertrokken we en we hadden een leuke dag! Het is een aardige reis, maar als je optijd vertrek ben je de file en alles voor. Alleen de reis is al een hele belevenis, je ziet echt de gekste dingen. In Kampala bezochten we supermarken, winkels en alles is zo luxe daar. Lijkt bijna of je in Rotterdam aan het winkelen bent. Ook wel eens lekker! Ik kocht een nieuwe bal en nu kan ik lekker met mijn eigen basketbal basketballen. Het basketbal veld is een groot succes en wordt bijna elke dag gebruikt. Na een veilige terugreis waren we allemaal erg moe en zijn we lekker vroeg gaan slapen.

Vrijdag weer heerlijk op de boederij gewerkt.Zo schattig, Oghutu kwam ’s ochtends aan met een enorme zak konijnenvoer (plantjes). Heel leuk om te merken dat de kids thuis ook met de boederij bezig zijn en zelfs meedenken over wat er nodig is. Er kwamen bezoekers en die vonden het erg leuk! De kinderen genieten zo van het werk. Omdat de kids al vanaf de vorige keer dat we met de auto dierenvoer waren wezen kopen vragen wanneer we weer gingen en het voer bijna op was, stapte we weer met iedereen in de auto! Onderweg stopte we nog even om meer konijnenvoer te plukken. Na de maaltijd ruimde we de hele boederij op, waste we de overals en de laarzen en was het weekend.

Zaterdagochtend, AFLATOUN. Het project voor de buurt kinderen om ze wat bij te scholen en vooral heel veel plezier te hebben met elkaar. We begonnen op het basketbalcourt met een spel. Het onderwerp van deze week was HOREN & ZIEN. We gingen voor een wandeling en gaven de kinderen de opdracht goed op te letten wat ze zagen en hoorden onderweg. In een mooie gestructureerde rij gingen we 2 aan 2 aan de wandel. Mooi gezicht. Teruggekomen dronken we water en aten een koekje. Daarna moesten de kinderen tekenen wat ze hebben gehoord en hebben gezien. Daarna nog een soort van les gegeven over wat er gebeurd als je niet kan zien, hoe je dan je oren kunt gebruiken en andersom. Het was een erg leuke ochtend, maar altijd wel heel intensief.
Smiddags na een lekkere lunch weer verder aan de kledingkasten, geverfd. Lekker ontspannen. Daarna gebasketbald en daar was mijn week al weer voorbij.

Hmmm, het ziet eruit als een korte blog. Kan er niets meer van maken, geen varkens op de tafel deze week, gewoon een gezellige/ontspannen week!

Allemaal een fijne week toegewenst!

Liefs, Eline


  • 24 April 2016 - 13:06

    Corine:

    Ach....kort is ook niet erg een keer! Het was sowieso weer leuk om je enthousiasme erin te zien....en te proeven ! Kus vanuit het 'Koerhaus'

  • 24 April 2016 - 15:02

    Mama:

    Niet té kort, wel korter, maar weer een feest om te lezen hoor! Wat gaaf dat de kinderen zo niet-Afrikaans door de regen komen om jou en je boerderij-beesten te komen helpen. Dat heeft vást met jou enthousiasme te maken! Ga zo door en blijf genieten!
    Kus van ons allemaal!!!

  • 24 April 2016 - 22:24

    The Blackies:

    lieve Eline! Ook wel eens lekker hoor, een rustig weekje! En zo tussen de regels door, lees ik ook weer zat avontuur hoor haha. fijne week weer, liefs vanuit Ammers

  • 25 April 2016 - 08:54

    John:

    You had a beautiful week

  • 25 April 2016 - 08:56

    Riet:

    Ha Eline,
    Wat een bezige en actieve verhalen maak jij erg leuk! Hoe is het met je been? Wat heb je gedaan? Is de post er al? Wat doen jullie op den duur met alle boerderijdieren? Groeien, uitbreiden...... Opeten?? Verkopen?
    Tot volgende keer weer! Pas goed op jezelf!

  • 18 Mei 2016 - 19:48

    Marijke:

    Lekker dat je even een ontspannen week gehad hebt:) echt leuk om dit verslag weer te lezen!
    Volgens mij ben je echt super druk bezig daar, als ik het zo lees:) Neem ook tijd voor jezelf hea.. hahah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 88933

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: