Wormpjes en slangen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Wormpjes en slangen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Wormpjes en slangen

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

26 Augustus 2018 | Oeganda, Jinja



He lieve mensen! 


De vakantie is in de grootste gedeelten van NL af afgelopen en ik hoop dat jullie allemaal nog wat hebben kunnen chillen dit weekend voordat school of iets dergelijks begint! 


Deze week hebben jullie een primeur. Namelijk het meest vieze verhaal vanuit Afrika! Maar nog heel even geduld.  


Deze weken waren grappig, er zijn veel bizarre en grappige dingen geweest maar ook de helft van de tijd Was ik ziek. Die bacteriële infectie wilde niet bepaald weg gaan en wederom kreeg ik een nieuwe antibiotica kuur voorgeschreven.. drama vond ik zelf want ik werd niet beter. Toen later voor een seconde opinion gegaan in een ander ziekenhuis en die zeiden dat ik moest stoppen met de medicatie.. want misschien was dat de oorzaak van mn klachten wel. Gelukkig voel ik me nu beterder en wacht ik nog wel op de kweek van  mn p**p. Maar dat zien we volgende week wel. 


Vanuit Nederland Had ik een hele doooooos moestuintjes van de AlbertHeijn meegenomen. Verschillende lieve mensen hadden die aan ons gegeven en 2 weken geleden begonnen we met deze planten. Die AlbertHeijn moestuintjes komen met een soort tablet. Dit tablet is kunstmest en grond.  Op het moment dat je er water op doet wordt dit groot en kun je er dus je zaadjes in planten. Mijn kinderen dachten dat het MAGIC Was.. haha de eerst 10 stonden ze met open mond te kijken en daarna werd het vechten om wie er water over heen mocht gooien.. 

Terwijl ik dit deed zat ik aan de picknicktafel in het midden van de boerderij.. een heerlijk plekje! Maar na 50 moestuintjes ga je natuurlijk steeds gemakkelijker zitten. Dus na 100 moestuintjes zat ik lekker onderuitgezakt, oncharmant op die picknick tafel. Natuurlijk ben ik dan niet persee bezig met mijn lichaamshouding.. Anna merkte dit op! Ze wees naar mijn buik en vroeg: Auntie? BABY? eehm nee Anna, Auntie houdt gewoon van eten.  Maar Merci viel haar bij... JAAAA ik zat pas achterop bij Auntie Eline en ik voelde de baby ook in haar buik.  OKE, toen wist ik het niet meer.  Sinds suzan zwanger is, denken vooral alle meisjes dat alles en iedereen zwanger is.. Gelukkig lijkt iedereen er nu weer behoorlijk overheen te zijn. Behalve ik, want ik ben nu actief aan het sporten geslagen.  Dat snap je wel.


Een andere dag kreeg ik een lekke band met de boda. Vervelend natuurlijk, maar handig dat er ongeveer meer bodas zijn in Uganda dan mensen dus ook veel plekjes waar je zo'n beetje elk probleem kan repareren. Terwijl ik daar zat een paar dorpjes verder op vroeg de monteur zo'n beetje mn hele leven uit.. en het ongemakkelijkste was eigenlijk dat hij ook echt dingen wist. Eerst vroeg hij; waar IS je zusje. En sinds wanneer heb je deze nieuwe boda? En heb je nog banen op je boerderij? Creepy dat mensen best veel van jou weten en ik Had deze man echt nog nooit gezien. Ook hier in uganda is er een heerlijke sociale controle. 


Een paar dagen daarna waren we bezig in een van onze tuinen. Afgelopen seizoen hadden wij daar niets mee gedaan maar dit keer komt dit plekje weer helemaal vol met kolen, je weet wel van die lekkere grote. Maar het onkruid Was behoorlijk hoog gegroeid en dit waren we dus eerst aan het weghalen.  Terwijl we daar zo bezig Was kwam er tussen al het onkruid ineens een grote groene slang gekropen.  Iemand gilde en binnen no time stonden we allemaal er rondom te kijken.  Gelukkig dragen we allemaal laarzen en kon er niemand echt gebeten worden... dat is natuurlijk super spannend maar ook wel weer een beleving.  Eventjes hebben we met z'n alle gekeken naar hoe de slang bewoog en aanvallend z'n mond open Had.  Echt een agressieve.. omdat we niet wisten of hij zijn hier gewoon bedreigd voelde of dat het een giftige slang Was hebben we hem vermoord (lees in stukjes gesneden met een mes) dit heeft Steven natuurlijk uit het zicht van de Kids gedaan. 

Deze week zagen we nog een baby Black mamba. Deze slangen zijn zwart en erg giftig.  En waar een baby IS... is een mama. Iel griezelig hoor. We kijken erg uit en lopen niet zonder schoenen of slippers door stukken waar hoger gras zit. 


Vorig weekend hadden we een bruiloft van een oude schoolvriend van Shepherd.  De familie van het meisje Had een status in Uganda. Dus veel vrienden waren ministers en hoge pieten.  Het was een erg luxe bruiloft; wat ik nog nooit echt zo Had meegemaakt.  Dus dat wel grappig.. en er Was lekker eten! Haha. Maar ook zoveel toespraken... verschrikkelijk. En wat ik helemaal verdrietig vond Was dat alle toespraken meer over de mensen zelf gingen dan dat het echt voor het bruidspaar Was.  Maar goed Shepherd Was weer 14 visitekaartjes rijker en die Was blij. Ik heb mn ogen uitgekeken naar alle pracht en praal en mn oren liepen over van informatie dus dat Was ook weer een beleving.  


Mensen die mij van dichtbij kennen weten dat ik een pulker ben. Volgens mij komt dit bij familie de Zwart vandaan.. elk korstje, puistje iets dat ook maar afwijkingen heeft van mijn normale huid wordt direct geheel zorgvuldig verwijderd.. nu ook zo dinsdagnacht.  Ik lag in bed en zat aan een puistje op mijn arm te knijpen. Ik ben dan ook wel zo'n viespeuk dat ik even kijken wat ik eruit frunnik. Ik kijk naar mijn vinger en zie er tot mijn grote verbazing een worm opzitten. Dat ding leefde nog gewoon... MY GOODNESS. Ik heb serieus nog nooit zo iets vies meegemaakt.  Een worm die uit mijn eigen lichaam kwam. Na wat verder speurwerk kwam ik erachter dat er nog meer plekjes onder mn arm en op de zijkant van  mn rug zaten.. wat info opgezocht en het blijkt een mango worm te zijn. Deze vliegjes leggen eitjes op je kleding terwijl die aant drogen zijn. Als je je kleding dan niet strijkt of na 48 weer aan trekt kunnen deze eitjes open gaan en de wormpjes kruipen in je huid. Super vies en echt weer zo'n; ik leef in afrika moment.  


Nou laten we maar eens met een vies verhaaltje afsluiten en dan spreek ik jullie over 2 weken weer. 


Lieve groetjes, 

Eline




  • 26 Augustus 2018 - 10:39

    Moeders :

    Haha! Tóch zelf ook maar gaan strijken dan. Shepherd leert het je wel

  • 26 Augustus 2018 - 13:54

    Joke:

    O jakkie zeg! Hoe krijg je die er nu allemaal uit? Gaat dat vanzelf? Als ze zich maar niet in je lichaam verspreiden. En inderdaad, je moet dus gaan strijken. Ik vind het wel een relax werkje... ff je gedachten laten gaan en goed voor de ontspanning. Slangen vind ik ook eng, dus al met al voor mij een griezelverhaal vandaag. Ik hoop dat jij er goed mee om kan gaan. Sterkte ermee en groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1018
Totaal aantal bezoekers 88971

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: