Week van de politriest, oh sorry, politiek - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Week van de politriest, oh sorry, politiek - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Week van de politriest, oh sorry, politiek

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

21 Februari 2016 | Oeganda, Jinja

Jaja mensen, vanuit een Uganda waar Museveni opnieuw 'gekozen' is voor het 31ste jaar de president te zijn, hier live jullie auntie Eline.

Olwotya (spreekt het uit als Oliotja)
--> Hoe gaat het?

De week van de politriest, oh jo, nou doe ik het weer. Foei. POLITIEK. Afgelopen donderdag konden de mensen stemmen voor de president. Stemmen konden ze, maar of het zin had. NEE. Corruptie is het woord van de week. Daar zo meer over.

Maandag ging ik mee met Suzan en Zenon om de boodschappen voor de hele week te doen. Eerst op de grote markt, waar de groente en fruit je om de oren vliegt. Inclusief de mensen die allemaal het beste van het beste hebben en dus willen dat je bij hun je dingen koopt. Grappig om een keer mee te maken, al was de zon echt gruwelijk warm. Daarna nog wat supermarkten en apotheken. In de stad was het al aardig druk, want Museveni de president kwam campange voeren. Grappig is dat hij in Jinja bijna geen volgers heeft en dus zijn eigen supporters betaalde en liet komen ;) Maandag middag hebben we met de kinderen een quiz gedaan en daarna zelf telefoons gemaakt. Met blikjes en een touwtje. Het grappige is dat ik altijd dacht dat dat onzin was, maar we hadden er 1 gemaakt van 2 pringle bussen en die deed het toch echt!!! Heel grappig.

Maandag op dinsdagnacht heb ik 1 uur geslapen. Ik had een klein wondje op mijn vinger, wat een enorme infectie was geworden en mijn vinger voor mijn gevoel uit elkaar klapte van het vocht. Deed gruwelijk pijn. Dinsdag was ik daarom ook niet zoveel waard en heb ik de halve dag met mijn vinger in het warm water met zout gezeten. Smiddags vierde de verjaardag van Winny en Gift, het was weer erg gezellig en nu duurt het gelukkig weer even voor dat de volgende verjaardag is, want die lekkere taarten van Suzan zijn niet goed voor mij.

Woensdag heerlijk gegeten in de stad en geskyped. & ik had veel post gekregen, die ik uitgebreid en met een enorme smile heb zitten lezen. Woensdag was het rustig want nergens in het land mochten er campagnes worden gehouden. Daarna nog met iedereen bij een prachtig plekje aan de Nijl geweest waar de aapjes en andere dieren rustig in de bomen zaten. De smooties zijn hier trouwens echt gruwelijk lekker :) Fruit kom ik in iedergeval niet te kort.

Donderdag heb ik kledingkasten geschuurd en geverfd met Zenon, Brian en Michel. Gezellig zo met de mannen. Ook konden de mensen donderderdag stemmen. In Buzika op het veld was een soort stembureau gemaakt. De mensen stonden in een enorme rij te wachten in de brandende zon. In Buzika (dorpje waar ik woon) verliep alles rustig, maar op veel plekken was dit wel anders. Mensen die niet mochten stemmen van de politie en zonder pardon mee genomen werden. Stembureau's waar geen stemkaarten waren, stembureaus die pas om 14.00 startte, terwijl ze om 08.00 moesten beginnen en ga zo maar door. Dit maakt de mensen boos, wat heel logisch is. Er is zoveel oneerlijkheid hier. Mensen die gaan stemmen en al weten dat het toch geen nut heeft van meneer Museveni zorgt er toch wel voor dat hij wint.

Vrijdag heb ik in de ochtend schooluniformen gemaakt, knopen die los waren, scheurtjes en gaatjes in broeken. Alles netjes gemaakt voor de kids die maandag na bijna 3 maanden vakantie weer naar school moeten. Daarna mijn gehele kamer opgeruimd en gecontroleerd op beestjes, want elke ochtend wordt ik gek van de beten. Er zijn beestjes hier die mij heel lekker vinden en mij op alle mogelijke plekken bijten. Wat voor beesten dit zijn, geen idee, maar ze kriebelen heel erg. Mijn bed verschoond en gecontroleerd en de gehele avond ingepakt gezeten zodat niemand mij kon prikken . In de middag nog even de laatste kastjes geverfd en daarna een familiefoto gemaakt. En dat is nog best een klus met zo'n hele groep kindjes. Maar met een goede taakverdeling zijn de fotos leuk geworden. Ik maakte de foto's, Suzan zorgde dat iedereen in positie stond, Zenon dat iedereen lachte en Christien hield de kinderen zoet/stil met rozijntjes. Daarna mijn lieve katje even gewassen, want een witte kat in Afrika is leuk, maar totaal niet praktisch. Na een middag buiten spelen was mijn kind orange. 's Avonds weer een spelletje Colonisten gespeeld.

Zaterdag ben ik chagrijnig geweest, ook erg leuk zo op zijn tijd. Mijn vinger wil maar niet over gaan en dus werd dokter Eric ingeschakeld en ik heb blijkbaar heel vlees/bloed want na mijn geweldige schoonmaak kwamen er steeds meer nieuwe bultjes bij. Daarom heb ik me de halve dag opgesloten in het naaihok en de andere helft van de dag candycrush gespeeld. Tijdens de lunch kwam dokter Eric die mij een geweldige injectienaald in mijn hand gaf en hierdoor een injectie in mijn bloed spoot. Zenon moest even ingrijpen omdat dit toch wel een beetje te veel van het goede was voor een infectie in je vinger en dus heb ik nu 2 kuren tegen de infectie en een flinke pijnstiller voor 5 dagen. Nu moet het toch goed komen. Smiddags tijdens de uitslag van de verkiezingen werd het bijna zwart aan de lucht, betekend vast niet veel goeds. Museveni heeft gewonnen, maar dat wist ik maandag al ;) En nu is het afwachten hoe de mensen gaan reageren. Al heeft het niet veel nut omdat het leger en alle politie ook van museveni is en je dus altijd verliest. Maarja we gaan het zien. Na de uitslag barste de hemel open en heeft het enorm geregend. Goed voor de tuin zouden opa en mijn vader zeggen, en dat is het zeker, want na 2 kurkdroge weken kan de grond wel wat water gebruiken.

Mijn voeten die zo ongeveer uit elkaar vallen van de droogte zijn zaterdagmiddag een uur vertroetelt door Gift. Ze wil graag haar eigen salon beginnen en ik moet zeggen dat ik normaal helemaal gek wordt als iemand aan mijn voeten zit, maar het was heerlijk, ze heeft echt talent. Mijn onderstel is weer helemaal glad en schoon!

Vandaag en waarschijnlijk de rest van de week mogen we niet naar buiten, wat betekend, het terrein verlaten. Omdat het onvoorspelbaar is hoe de reactie van het volk gaat zijn. Maar gelukkig is Zenon heel technisch en heeft ervoor gezorgd dat ik deze blog kan plaatsen!

Maandag gaan dus alle kids weer naar school en zal het wat rustiger worden, maar dan hebben we weer meer tijd voor andere dingen! Ik ben heel benieuwd.

Dikke kus van Eline

BAAAAAI

  • 21 Februari 2016 - 20:49

    The Blackies:

    Hoi Eline! Weer een leuk verhaal hoor! En die beestjes zijn denk ik bedluizen (ja die bestaan echt hoor!!)
    maar ook dat ga je gewoon overleven hoor, net als die kakkerlakken haha liefs vanuit the Blackies Cottage xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 702
Totaal aantal bezoekers 88991

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: