Goed nieuws (x10) - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Goed nieuws (x10) - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Goed nieuws (x10)

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

28 Oktober 2018 | Oeganda, Jinja

Hello Nederland,


Hopelijk maken jullie het allemaal net zo goed als ik! De afgelopen 2 weken waren zo leuk :) heel veel verschillende leuke, opwindende en mooie gebeurtenissen.. en misschien nog wel het beste.. redelijk veel regen en alles schiet te grond uit. Super fijn om te zien. 


Soms ben ik echt een waardeloze boerin. De koeien moesten verlost worden van hun hoorns. Ik had me laten vertellen dat dit beter was.  Een telefoontje naar de dierenarts plegen is niet zo moeilijk en maandag kwam hij langs. Wat ik echter niet wist is dat het hier in Uganda best een horror proces is. Details zal ik jullie besparen, of eigenlijk kan ik die niet meegeven, want na het zien van vuur, de zaag en een vastgebonden koe ben ik er tussen uit geknepen. De kinderen, die een stuk stoerder zijn dan ik vroegen zich later af waarom de oren van de koeien eraf moesten... na het laten zien van de oren, waren ze weer gerust gesteld. 


Het is een komen en gaan van dieren op de boerderij. We hebben 3 nieuwe geiten aangeschaft, gekregen van een lieve sponsor. Ze zien er maf uit, want ze hebben grote lange oren, maar het schijnt een goed soort te zijn. De kalkoenen hebben we met elkaar gewogen en zijn voor de helft verkocht. Want thanksgiving komt eraan (een groot Amerikaans feest) en de Amerikanen eten dan graag kalkoenen. Dus daar moeten we de komende weken afscheid van nemen. En we hebben 8 prachtige biggetjes ontvangen. Heerlijke beestjes vind ik altijd als ze zo klein zijn. Mooi roze en super leuk om ze te observeren.  De kinderen zijn niet van ze af te slaan en moeten tegenwoordig beurten krijgen omdat ze anders constant met 15 man met de biggetjes willen kroelen.  Een bevriende familie had een huiskonijn genaamd brownie ~ die iets groter werd dan ze van te voren hadden verwacht.  Ook die hebben we van harte welkom geheten, want ja alles en iedereen is van harte welkom op onze boerderij. Het leukste is dat brownie echt reageerde op zijn naam en zelfs tevoorschijn komt als je hem roept. Minder leuk is dat ik nu de gehele dag BROWNIE hoor.. 


Ook was ik 2 dagen uitgehuurd aan een nederlands team van tandartsen die op een school van een vriendin van mij gingen werken.  Die vriendin is momenteel in nederland bevallen van haar 3e kindje en ik was present om te bemiddelen tussen de school en het team.  Het was erg leuk om even iets anders te doen, met andere mensen en weer nieuwe dingen te leren. Op vrijdag gingen we alle klassen af om tandenpoets lessen te geven en de tanden te controleren. Op maandag werden alle kinderen, leraren en dorpelingen met tandproblemen geholpen.  Ik was de verschrikkelijke mevrouw die de kinderen uit de klas haalde voor hun nachtmerrie.  Op een gegeven moment hadden de kinderen dit door en waren de klassen spontaan leeg als ik aankwam of begonnen de kinderen al te huilen als ik hun naam voorlas. Niet de leukste taak, maar wel fijn om te mogen samenwerken met het geweldige team van HUG die zo kei hard werken en zo enorm veel mensen gratis helpen aan hun tandproblemen. 


De afgelopen week op de boerderij ging alles lekker. Kinderen zaten goed in hun vel, het fruit rolt van de bomen af dus elke dag hebben we een ochtend pauze met vers fruit. De planten zijn vrolijk en de dieren gezond. Gewoon goed. Dat is ook wel een fijn. 


Een middelbare school in de buurt had een meisjes basketbal team zonder coach. De mensen die mij kennen weten dat ik in Nederland een enorme fanatieke basketballen en coach was. Met open armen hebben ik deze kans aangenomen en geef ik nu 2x per week  training aan een groep meiden. Het mooiste is dat het van half 5 tot 6 is en ik het dus naast mijn werk op de boerderij kan doen en ik voor het donker (het is hier ALTIJD om 7 uur donker) weer thuis ben.. 


En dan het allerleukste nieuwtje. Vorige week zaterdag heeft Shepherd mij ten huwelijk gevraagd. In nederland had hij mijn vader al om mijn hand gevraagd, dus een beetje aan het wachten was ik wel.. maar toch nog op een onverwachts moment met heel veel lieve woorden en een prachtige ring vroeg hij mij. Bijzonder om nu een verloofde te zijn, best serieus ook wel haha. Het plan is om eind september 2019 in Uganda ons kerkelijk huwelijk te doen en dan begin oktober in nederland het burgerlijk huwelijk. Fijn idee dat zo al onze geliefde er bij kunnen zijn. 


Kortom, ik ben een blij en een gezegend mens. 

Het allerbeste voor iedereen die dit leest en heel veel liefs,


Eline





  • 28 Oktober 2018 - 08:22

    Henriëtte:

    Mooie positieve verhalen om dankbaar voor te zijn!! En dan natuurlijk het mooie persoonlijke nieuws: van harte gefeliciteerd! Mooie tijd gewenst!!

  • 28 Oktober 2018 - 16:21

    Joke:

    Heerlijk, al die positieve puntjes. Vooral die laatste; van harte gefeliciteerd!

  • 28 Oktober 2018 - 18:21

    Wil Metske:

    Lieve Eline

    Wat een fijn nieuws allemaal, daar wordt een mens toch happy van,
    Wie had nou gedacht dat je daar je levenspartner zou vinden. Geweldig.
    Groet hem maar namens mij ook al kent hij mij niet echt.

    Groetjes

  • 29 Oktober 2018 - 16:16

    Heleen :

    Wat een leuk nieuws! Gefeliciteerd! En mooie verhalen weer.
    Met plezier weer gelezen:
    Hartelijk groet, Heleen


  • 30 Oktober 2018 - 16:15

    The Blackies:

    Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente hahaha, je bent ook onbeperkt veelzijdig zeg! Leuk hoor om weer te lezen en zeker dat je lekker in je vel zit! Ik zag een foto van jullie mooie ananas plant, echt super mooi zeg!! liefs uit de Hollandse Herfst brr The Blackies

  • 01 November 2018 - 16:08

    Arjan:

    Gefeliciteerd Eline!! Het wordt straks mevrouw!
    Harstikke leuk. En wat ik lees over die schooltandarts doet me denken aan mijn eigen basis school trauma, waar we dit ook mee maakten. Horrorshow bij de schooltandarts.
    Succes en Gods zegen

  • 11 November 2018 - 09:55

    Irma:

    Lieve Eline, jou hulp beide dagen voor HUG was voor onschatbate waarde. nogmasls bedankt. En wat een toffe meid ben jij. Onwijs leuk om jou daar ontmoet te hebben en te zien hoe je straalt als je over de zorgboerderij verteld of over JOU Shepherd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 88973

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: