De klok en tijdverspilling - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu De klok en tijdverspilling - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

De klok en tijdverspilling

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

24 Maart 2019 | Oeganda, Jinja

Hallo lieve mensen!

Het is weer tijd voor een blog. Ik kan jullie alvast zeggen. De afgelopen 2 weken waren bere druk.

Na het ontslag van Steven moesten de taken weer even opnieuw verdeeld worden. Alle werkers kregen nieuwe taken en of verantwoordelijkheden. Veel vergaderingen en overleggen. En dit is helemaal niet vervelend want de sfeer op en rondom de boerderij is enorm verbeterd sinds hij weg is. En het nieuwe schema werkt goed.

Het is erg droog en warm maar we hadden vroeg geplant & geven de planten elke dag trouw water dat we al kunnen beginnen met oogsten van groene paprika's en lokale spinazie genaamd, sukumawiki. Ik vind het erg bitter en niet zo lekker, maar hier in de omgeving is het een grote hit. Oogsten is ook leuk. Samen met de kinderen opzoek naar de grootste paprika's. En ze hebben ook echt door dat we met de verkoop geld verdienen en dat maakt ze zichtbaar trots. Leuk is dat.

Ook had ik afgelopen week een klok opgehangen. Je kent het wel, zon klusje dat je al maanden hebt maar telkens blijft liggen. Dus nu is het eindelijk gebeurd. De kinderen vonden het wel interessant. De allereerste vraag was natuurlijk; jongens wat is de tijd. Merci antwoordde heel scherp; tijd om te werken. Ogutu heeft de dagen erna minuten lang naast de klok gestaan, hij vond het zo fascinerend dat hij tikte. Nu heb ik plakkers bij de klok gehangen. Groene, rode, blauwe, gele stikkers. Alle stikkers staan voor een tijdstip zoals ; ontbijt, lunch, pauze, naar huis.

Waar normale scholen hier max 2 weken voor nodig hebben, heb ik er een half jaar voor uitgetrokken. Ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat!

Na een leuk weekend werd ik maandagochtend minder fijn wakker. Namelijk met een brief van een advocaat van Steven en een bevel dat ik naar de Labour Office moest komen. Dit is de afdeling die over werkomstandigheden gaat. In de brief eiste Steven meer dan 30 miljoen shilling ( omgerekend meer dan 7000 euro ) voor het oneerlijke ontslag. Dit is echt BELACHELIJK veel geld. En zeker om te vragen nadat je bent ontslagen wegens diefstal van de organisatie. Maar goed, het kan allemaal wel belachelijk zijn maar negeren kun je het niet. Je wil ook niet dat de organisatie of ik zelf een slechte naam krijgen. Gelukkig hebben we alle bewijs en weten we 100%zeker dat we niets fout hebben gedaan. Dinsdag bij het gesprek werden we in de tuin van het kantoor gezet. Dan weet je al dat het allemaal niet volgens de regels gaat & om corruptie gaat. Helaas is dit nog steeds volop aanwezig in Oeganda en zelfs in kantoren van de regering. Toen ze ons met al de getekende brieven zagen werden ze bang en hebben ze de afspraak afgezegd. Nu is het volgende week. Ik ben echt mega blij met Shepherd en zijn familie. Zijn zus is advocaat en helpt goed, ook Shep heeft voor wetten gestudeerd dus ze weten waar ze over praten.

Het is jammer Dat dit gedoe me zoveel tijd kost. Die tijd had ik veel liever met de kinderen of voor de boerderij besteed. In plaats van dit stomme gedoe met Steven zijn ontslag.

Gelukkig heb ik eind van de week weer fijne dingen gedaan die weer zin geven! Vanaf volgende week gaan we bij alle kinderen op huisbezoek. Altijd leuk om met de ouders te praten en te horen hoe de kinderen het thuis doen. Afgelopen week ben ik langs alle ouders geweest om de afspraken te plannen. 10 minuten gesprekjes zit er niet in. De mensen hier vinden het altijd een hele eer als je langskomt en dan moet er minimaal thee gedronken worden en het liefst nog gegeten. Cultuur dingetje. Dus voor elk ouder bezoek trekken we een middag uit.

Volgende blog daarover meer! Mijn telefoon was/is voor reparatie in NL maar is morgen weer in Oeganda. Vandaar dat het even wat stiller was op Facebook en Instagram. Dit is dus vanaf dinsdag weer over.

Heel veel liefs en groetjes,
Eline

  • 24 Maart 2019 - 14:55

    The Blackies:

    Hi Eline! Leuk weer om van jou en de rest daar te lezen! Wat een mooie paprika's! Ik zag ergens een foto voorbijkomen, super gelukt joh! Jammer van dat gedoe rondom Steven, maar ja, ook daar leer je weer van moet je maar denken :-) Je zult wel blij zijn als je je telefoon weer in handen hebt, haha, want dat is natuurlijk niet te doen zonder he! Fijne week weer en een dikke hug van alle Blackies!!

  • 24 Maart 2019 - 16:57

    Joke:

    Heel veel succes met de paprika's, met de uitdaging 'klok', met de zaak Steven en met de huisbezoeken volgende week! Enne, soms is het ook wel eens lekker hoor: een poosje zonder social media ;-)
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 755
Totaal aantal bezoekers 88889

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: