Vermiste Richard en een hoop zorgen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Vermiste Richard en een hoop zorgen - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Vermiste Richard en een hoop zorgen

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

18 Maart 2018 | Oeganda, Jinja

Goedemorgen alweer koud Nederland,

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar te beginnen deze week. De 2 weken zijn voorbij gevlogen, maar leken ook wel een heel jaar... Het is/was erg moeiliijk momenteel. Het lijkt wel of ik/we aangevallen worden. Telkens gebeurt er iets naars, zijn er nare emoties/gedachten en als we daar dan weer bovenop komen gebeurt het volgende.

Het meest vreselijke op dit moment is de vermissing van Richard. Vandaag alweer een week. Richard is een jongen van 21 jaar met autisme in de meest klassieke vorm. Hij spreekt niet, maakt weinig contact en is erg op zichzelf. Al ruim 8 jaar woont hij bij Home Sweet Home omdat zijn ouders niet voor hem konden zorgen. Op de boerderij was Richard in het begin een lastig verhaal, want elke 5 minuten liep hij terug naar de plek waar hij al 8 jaar lang zat, op de veranda bij Home Sweet Home. Inmiddels is hij gewend, helpt hij met klusjes op de boerderij en lijkt hij erg echt van te genieten. 5 dagen in de week hebben we hem om ons heen en bij Home Sweet Home is hij de oudste broer. Zondag nam Zenon hem en nog wat andere kinderen mee naar een uitje in Jinja (stad). Toen hij de auto parkeerde is Richard over iedereen in de auto geklomen en weggerend.. Hij rende alsof hij de voor de goude plak ging. Gelijk is Zenon begonnen met zoeken maar tot op vandaag is er nog geen enkel spoor. Zo moeilijk. Ik blijf maar denken, zou hij honger hebben, is hij bang?, koud misschien. We weten niet waar hij is en hij kan ook aan niemand zeggen dat hij terug wil naar huis, want hij praat niet. De afgelopen week was met een rollercoaster. Alles is gebeurd, radio, televisie, politie, kranten, flyers en posters opgehangen, met miljoenen mensen gepraat en zijn foto laten zien maar helemaal NIETS. De politie hier maakt een rapport op, maar helpt ook niet mee met zoeken o.i.d. Dus als wij het niet doen, doet niemand het. En nu een week later weten we niet eens meer waar te zoeken, Uganda is zo groot en in een week kan hij praktisch overal zijn. Er zijn veel mensen die bellen met tips, maar die zijn vals. Deze mensen zijn alleen op ons geld uit. Ze bellen en zeggen dat ze richard hebben, als we geen geld overmaken, slaan ze hem dood. Dit is allemaal nep, maar na dagen zoeken, weinig slaap, veel zorgen zijn deze dingen toch niet echt tof. Vanmiddag hebben we een hoop mensen gemobiliseerd en hopen we in heel Jinja met elkaar te gaan zoeken. We hopen dat we hem snel in goede gezondheid terug vinden, maar de hoop wordt steeds minder eerlijk gezegd. In Uganda horen zulk soort mensen (zoals richard) op de straat. Dit zijn de typische zwevers. Mensen hier kijken nieteens op als ze een Richard zien.. In Nederland weet ik zeker dat hij binnen een dag met amberalert gevonden zou zijn. Het valt toch op moet je zeggen. En dat is gewoon het frustrerende.

Door dit, lijkt het wel alsof niets leuks is. Ik voel me schuldig als ik even lol maak, of lach. Want ja, Richard is daar buiten in de kou, misschien wel harstikke vermoeid en hongerig. Geen moment gaat hij uit je hoofd en elk moment dat je niet zoekt, zijn foto deelt op facebook of actief meewerkt, lijkt gewoon verspilling van je tijd. Gelukkig gaat het op de boerderij heel goed, de kinderen lijken het wel te voelen en zijn erg makkelijk. Steven is een enorme hulp voor mij. Afgelopen dagen ben ik best veel weggeweest en dan doet hij het erg goed met de kinderen. En ook de communicatie tussen ons verloopt soepel. Wat wel echt een enorme steun is.

Ook is piet, mijn beste vriend, hier. Wat super fijn is. Hij maakt het soms echt even wat luchtiger, laat me even ontspannen o.i.d. Een enorme lieve familie, heeft voor ons als gezin een trampoline gespaard. Deze hebben we een week geleden gekocht en samen als buurman en buurman opgezet. De kinderen waren zo enorm enthausiast. Geweldig om te zien. Het opzetten was wat minder geweldig, want beide hebben we foutjes gemaakt waardoor we tot 4x toe de helft weer moesten afbreken. Lekker verbrand allebei, maar nu staat de trampoline en bijna de hele dag hoor ik de veren, dus hij wordt goed gebruikt. Bedankt lieverds!

Afgelopen week waren er in Jinja gemeenteraads verkiezingen. Wat ook wel weer wat spanningen opleverde. De hele week waren er parades van kandidaten op wagens met enorme harde muziek, mensen die voor de auto in een optocht aan het dansen zijn en gillen, vooral veel gillen. Donderdag was de uitslag en volgens mij is hij gunstig uitgevallen. Een partij die niet in de regering zit, en dus niet zo corrupt is heeft gewonnen. De politie had veel partij leden e.d. opgepakt, waarvoor geen idee, maar op vrijdag was er dus een hele groep mensen die het politiebureau had aangevallen om deze mensen vrij te krijgen. Piet, shepherd en ik waren op dat moment in de stad. Opeens zagen we schoten in de lucht, wij dachten dat het kogels waren, maar als snel was duidelijk dat de politie traangas had afgeschoten. Overal kwamen mensen vandaan rennen met zakdoeken voor hun mond en neus. Piet en ik stonden vol verbazing te kijken dat voor we het doorhadden ook onze neus en ogen kriebelde en begonnen te huilen. Heel naar gevoel. De politie had dit gedaan om mensen weg te jagen. Wat heeft gewerkt. Maar wat heel bijzonder was om te zien was dat binnen 15 minuten toen het traangas uit de lucht was alles en iedereen gewoon weer doorging alsof er niets aan de hand was. Terwijl piet en ik nog stonden na te beven.

Ik zou zo graag willen dat ik jullie weer blij kan maken met al mijn grappige en mooie verhalen, maar ook hier is het leven niet altijd een pretje. Hieronder schrijf ik graag wat gebedspunten voor de mensen die bidden tot God/Allah. Doe je dit niet stuur alsjeblieft wat kracht voor ons, warmte en open ogen voor de zoektocht naar Richard..
• Richard, dat hij snel mag opgemerkt worden door iemand en weer veilig thuis kan komen.
• De andere kinderen, van suzan en zenon, van home sweet home, de boerderij die een hoop aandacht en liefde missen momenteel.
• Voor ons, iedereen die actief zoekt.
• Jinja, dat het rustig mag blijven na de verkiezingen en het eerlijk verloopt.

We danken God voor;
• De regen, die er in overvloed is
• Vrienden, familie en betrokken mensen die helpen/steunen en bidden
• Een warm huis, dak boven ons hoofd en eten.

Een lieve, bezorgde groet,
Eline

  • 18 Maart 2018 - 14:17

    Henriëtte:

    sterkte allemaal en blijf vertrouwen!

  • 18 Maart 2018 - 16:34

    Wil Metske:

    Lieve Eline

    Het verhaal van Richard had ik al gehoord en ik blijf er steeds aan denken, al ken ik hem niet eens. Er is biddag voor hem gebeden. Gisteren was het GZB dag en daar heb ik in de pauze ook gevraagd aan de leidinggevende of de dominee samen met 2000 mensen voor hem wilde bidden. Hij zou het door geven, maar het is helaas niet gebeurd. Ik denk in alle drukte vergeten. Ik blijf in ieder geval wel voor hem en jullie bidden. Blijf op Hem vertrouwen, een betere hulp is er niet.
    Wil Metske

  • 18 Maart 2018 - 16:42

    The Blackies:

    Lieve Eline en de rest, heel veel sterkte met alles! Ja we begrijpen dat het niet altijd een leuk en gezellig verhaal is, maar ook dus gewoon moeilijk. Fijn dat je vriend Piet er is!

  • 18 Maart 2018 - 16:42

    The Blackies:

    Lieve Eline en de rest, heel veel sterkte met alles! Ja we begrijpen dat het niet altijd een leuk en gezellig verhaal is, maar ook dus gewoon moeilijk. Fijn dat je vriend Piet er is!

  • 20 Maart 2018 - 09:18

    Margriet Schenkel:

    Lieve Eline, wat ontzettend verdrietig dat Richard nog steeds niet is gevonden!! Een grote zorg voor jullie allemaal. Veel sterkte en we hopen dat er snel goed nieuws is over hem. Lieve groet, Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1099
Totaal aantal bezoekers 88870

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: