Liedjes, een schildpad en geen rust - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Liedjes, een schildpad en geen rust - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Liedjes, een schildpad en geen rust

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

04 Februari 2018 | Oeganda, Jinja

Tring tring. Zaterdag ochtend half 10. Auntie eline auntie eline... we stonden aan je deur en hebben geklopt maar je wordt niet wakker.. wat is het probleem? Eehm goedemorgen het is zaterdag en ik wilde uitslapen. Maar ik kom eraan.

Tring tring. Zondagochtend half 8. Auntie eline kom snel de koeien zijn losgebroken.

Zucht..

Goedendag lief Nederland.

Deze blog ben ik begonnen met dit weekend. Beide ochtende werd ik uit mijn bed gebeld. Ik weet niet of dit typisch een boerenleven is. Of dat ik gewoon iets verkeerd doe. Maar het lijkt alsof elk moment dat ik op papier vrij ben, gewoon niet doorgaat.

Dit is 1 van de redenen waarom ik in het weekend vaak 'ontsnap'. Ik ga dan vaak naar een rustige plek of andere mensen waar ik even kan ontspannen. Want zolang ik thuis ben blijf je eigenlijk aan het werk. 2 weken geleden was ik met Shepherd bij een plek aan de nijl. Terwijl we daar zaten aan het water kwam er een jongetje voorbij varen van ik denk 8 jaar. Van de schors van een bananenboom had hij een bootje gemaakt en met 2 slippers peddelde hij door de Nijl. Deze dingen maken mijn hart altijd weak. Het is zo kick om te zien hoe de kinderen hier met niets zoveel leuke en originele manieren bedenken om te spelen of speelgoed te maken.

De eerste evaluatie van de nieuwe kinderen is geweest. En we zijn tot de conclusie gekomen dat alle kinderen het enorm naar hun zin hebben. De groep is goed gemixed en voor alle kinderen is er wel iets te doen en te leren op de boerderij. De proefperiode is voorbij en we zijn  dus officieel 5 prachtige kinderen rijker. Wel hebben we besloten om in plaats van 4 dagen van 7.30 tot 15.00 nu naar 5 dagen van 07.30 tot 13.00 open te gaan. Ik besef dat het na de lunch, zeker in het droge seizoen te warm is om te 'werken'. De kinderen zijn na de ochtend vaak moe en dan wordt de concentratie en motivatie minder.

De rest van de dagen waren vrijwel normaal. We beginnen met het bespreken van de dag, bijbelverhaal en werken in de tuin. Daarna hebben we een pauze met water, fruit en zingen we liedjes. De afgelopen 2 weken hebben we een nieuw lied geleerd. Jesus is my best friend. Het is erg simpel. We zingen jesus is onze beste vriend, hij staat altijd klaar voor ons, de dagen van de week en zo herhaalt zich dat een paar keer. Afgelopen donderdag hebben we voor alle dieren en werkers een optreden gedaan. Wat ik heb gefilmpt en op mijn facebook heb gezet. Mocht je facebook hebben, kijk het alsjeblieft even want het filmpjes is geweldig. Een behoorlijk ongeorganiseerde bende waarvan de helft meezingt en de andere helft druk bezig is met de dingen om hun heen. In het begin van het filmpje duwt Zeek Anna omver zodat hij meer ruimte heeft om te dansen. Later zie je dat Paul door zijn handicap en alle bewegingen die hij maakt soort van achterover valt. Hij botst daarbij tegen iemand aan. Boos kijkt hij om zich aan, wijst met een vinger naar Merci.. die hier dan weer boos van wordt en hem even een klap verkoopt. De rest zingt super lief mee ;) haha

Vorige week zaterdag was Rinty bij mij. Een gezellige vriendin (nederlands) die werk in Uganda voor een Amerikaanse organisatie die meerdere landen in africa adviezen geeft over gezondheidszorg. Rinty is gespecialiseerd in oncology. Maar ook heeft ze samen met haar man een bedrijf wat business adviezen geeft aan andere bedrijven. Dit komt mooi uit, want ik heb een hart voor mijn werk en de kinderen. Maar op business gebied kan ik veel leren. Zij zal me de komende tijd gaan helpen om de ideeën die ik heb om meer geld te gaan verdienen met de boerderij op te schrijven, en hier plannen voor te maken. Ook om te kijken waarbij ik hulp nodig heb enzovoort. Hier ben ik super blij mee, want ik heb veel ideeën en dromen, maar simpelweg niet de kennis om hieraan echt te starten. En als ik dit wel zou doen zou ik mezelf waarschijnlijk na een tijdje in een positie vinden waar ik geen tijd, teveel werk o.i.d. heb. Dus achter de schermen werken we hieraan.

Afgelopen vrijdag kwam er een oudere man op de boerderij, die hoogst waarschijnlijk geld nodig had. Hij had een schildpad (ongeveer zo groot als je hand) en vroeg of ik deze wilde kopen. Ik dacht, wat moet ik nou met een schildpad op de boerderij. Maar toen hij hem op de tafel zette waren alle kinderen zo enthousiast dat ik de man toch maar van zijn schildpad afhielp. Razend enthousiast begonnen ze te zoeken naar hout, stenen en water om een echt hok voor de schildpad te maken. De andere helft maakte zich druk om de naam. Aangezien de helft van de boerderij al vernoemd is naar mijn familie heeft de schildpad de prachtige naam Corine gekregen. Ogutu heeft ongeveer tot 4 uur voor het hokje gezeten om het beestje te bewonderen en toen ik rond 6 uur alles ging afsluiten zag ik een avocado bij Corine liggen. Deze had Ogutu van huis meegenomen en dus aan de schildpad geschonken. De lieverds.

Ik kreeg de vraag om wat meer te schrijven over mijn kerk, geestelijk leven enzovoort. Dus nu er weinig grote bijzonderheden zijn, kan ik hier wel wat over schrijven. Ik ga naar de kerk in Jinja, de grote stad op ongeveer 30 minuten rijden van mijn dorp. De kerk heet Calvary Chapel Jinja. De dominee is Pastor Steven. Een erg aardige man die zelf een poos in de gevangenis heeft gezeten voor een verkeers overtreding en doordeweeks nu vaak in gevangenissen preekt. Het is een klein kerkje, waar je iedereen kent en dat vind ik fijn. De kerkdienst wordt altijd vertaald. De pastor spreekt in het engels en elke zin wordt vertaald in Luganda (de streektaal) dit omdat er ook veel mensen in de kerk zitten die nooit de kans hebben gekregen om naar school te gaan en dus geen engels spreken of begrijpen. Liedjes zijn of in engels of in Luganda, meestal 50/50. Omdat de kerk redelijk laagdrempelig is en ze dit ook zo willen houden mis ik soms de echte verdieping in een preek. Ik ben dan erg blij met mijn slimme vriend, die erg veel studeerd en ook in de bijbel dus vaak praten we dan samen nog door over de preek. Op woensdag ging ik altijd naar de bijbelstudie van deze kerk maar sinds 2 weken zit ik bij een bijbelstudie groep voor vrouwen. Het is een zelf samengesteld groepje door een vriendin van my, Tayler en het zijn 4 Amerikaanse, 4 ugandese, 1 Canadees en ik dan. We doen een bijbelstudy van Beth Moore. Komen samen, hebben avondeten met elkaar en de ene week kijken we een deel van haar study via een dvd. We hebben een werkboek en doen die week thuis ons huiswerk en de andere week bespreken we ons huiswerk en delen we met elkaar. Ik heb erg genoten van de afgelopen 2 weken en zie het als een zegen en verrijking van mijn leven.

Dinsdag komen Bojoura en Jacco dan eindelijk. Iets waar ik enorm naar uit kijk. Zij zullen ongeveer een week bij mij zijn en dan zelfstandig verder gaan reizen in Uganda en Kenia.

Ik wens jullie allemaal het beste de komende 2 weken en tot snel.

Lieve groet,

Eline

• 04 Februari 2018 - 11:43

Moeders :

Há lieverd,

Geniet maar fijn van je bezoek komende week! Enne....ik ben nog niet vernoemd

• 04 Februari 2018 - 18:48

Addy:

Je blog weer in 1 ruk gelezen. Via fb kan ik ook goed volgen hoe je leven eruit ziet maar met je blog lees ik meer achtergrond informatie. Grappig; je bent aan het 'verengelsen'. Engelse woorden tussen de Nederlandse tekst!
    Ik ben benieuwd naar je ideeën om aan meer inkomen te komen voor de boerderij!

• 04 Februari 2018 - 19:29

The Blackies:

Hoi Eline! Heerlijk weer om te lezen, ik ben benieuwd hoe Corine het vind dat haar naam nu aan een schildpad verbonden is haha. Bea, jouw naam bewaard ze vast voor een heel bijzonder lief dier ;-)
    Super leuk dat je vrienden komen, ga er lekker van genieten en succes weer van de week! Hier alles zn gangetje, wij gaan er morgen ook allemaal maar weer tegenaan :-) xxx from the Blackies Cottage

• 05 Februari 2018 - 08:36

Riet:

Ha Eline,
    Veel drukte en gezelligheid daar! En tja boerin ben je natuurlijk 24 uur he, dus het is idd goed denk ik om je vrije tijd elders door te brengen als dat kan, dan is het ook echt vrij. Die foto van dat Nijl- jongetje heb ik ook voorbij zien komen ja en dat zag er idd erg lief en leuk uit. Weet niet of ik als ouder erg blij van zo'n actie van mn kind zou zijn overigens! Ik associeer de nijl toch altijd met grote krokodillen......
    Het kinderfilmpje is zeker vertederend en laat ook gewoon zien dat het kinderen zijn die gewoon doen zoals ze zijn.
    Nou geniet van je mooie werk dan genieten wij op afstand mee van al je belevenissen en kinders
    Fijn overigens dat je wat financiele planhulp krijgt, het is voor een doener als jij niet echt leuk maar zeker wel nuttig en nodig! Ook al om al die soms misschien ook wel "wilde"plannen een beetje te coordineren en het financieel slim aan te pakken, mooi dat er zo iemand ook weer op je pad is gekomen!

• 05 Februari 2018 - 08:38

• 05 Februari 2018 - 08:39