Dweilen op de boerderij met de kraan open - Reisverslag uit Butema, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Dweilen op de boerderij met de kraan open - Reisverslag uit Butema, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Dweilen op de boerderij met de kraan open

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

15 Mei 2016 | Oeganda, Butema

He Nederland!

Hoe gaat het daaro? Hier alles onder contole! Deze week is snel gegaan, veel gedaan & ik ben lekker moe, maar goed, daarom gebruik ik deze rustdag maar waarvoor hij is!

Maandag gaf ik homeschool en schreef ik mijn blog! Na een lekkere lunch met Suzan weer over de market gelopen maar dit keer opzoek naar kinderkleding en we slaagde goed!  Teruggekomen lekker in de tuin gezeten en met de kids gekletst. Auntie Eline bedacht even samen met Danley te gaan schommelen, heel leuk natuurlijk. Alleen de schommel vond het wat minder leuk, dus halverwegen brak de schommel, oeps. Gelukkig viel ik eerst en Danley op mij. Denk je veel te zijn afgevallen, valt het toch nog vies tegen.. haha. Schaafwondje op mijn bil rijker en hophop.

Dinsdag regende het zoals gewoonlijk weer lekker in de ochtend, lijkt wel een structuur te worden. Daarna lekker glibberen op de farm, het was weer erg gezellig, maarja dat hoef ik jullie niet meer te vertellen. De taal is soms wel eens lastig, alle kids van de farm zijn nooit naar school gegaan dus kunnen geen engels, hierdoor is het soms lastig om dingen echt goed duidelijk te maken. Maar hulp is onderweg! Nieuwe Oncle op komst. En de kids zijn super lief en grappig, maar hebben soms ook hele duidelijke grenzen nodig. Onder het eten was het echt een chaos. Ik waarschuwde iemand voor de laatste keer, en daarna zei ze een woord.. Alle andere kinderen schrokken ervan, dus ik besloot het maar even uit te gaan pluizen. Ik lijk op een paard. Oke, bedankt he.

Dinsdagmiddag na theetijd speelde we met alle kids spelletjes & puzzels. Het was erg gezellig, ik speelde samen met Suzan en Kawa scrabble, wat nog even heel wat lastiger is in het engels. Maar ik won, dus dat is altijd leuk.

Woensdag bestond uit uitslapen, lekker eten, een enorm stuk wandelen, boodschappen doen, bijbelstudie, varkens injecteren en pas om 21.00 thuis zijn. Lekkere, drukke en lange dag! Maar weer genoeg energie opgedaan voor de hele week.

Donderdag was het weer farmday! Het is zo leuk om de kinderen echt voor uit te gaan. Richard die in het begin contstant wegliep zodra je hem even niet onder je hoede had, blijft nu de hele dag op de farm, lacht en werkt. Hij geniet ervan om af te wassen en zelfs vegen gaat hij steeds leuker vinden. Ben & Kaloli zijn de grootste vrienden en kunnen met gemak een uur 4 m2 varkenshok aanschrobben. Kalisha is de beste konijnenvanger die er maar bestaat en dat komt goed uit, want die ontsnappen nog wel eens. Anna werkt het liefste alleen en veegt dan heel nauwkeurig de storage, alle paden en word enorm boos als iemand met zijn modder laarzen haar schoongeveegde paadjes betreed. Nicolas is gewoon een liefje en die doet lekker alles wat je van hem vraagt met een lach, terwijl hij de hele dag grapjes maakt. Mecri heeft soms wat dipjes qua gedrag, maar kan werken als een kei! Als we konijnenvoer gaan plukken, ben je dr kwijt en dan komt ze terug met een enorme zak vol! In de middag gingen we met alle kids op stap naar het huis van auntie Irene, ze had veel eten voor de koe, dus dat mochten we afsnijden. Een kleine wandeling, maar met de kids lijkt het wel op de Nijmeegse vierdaagse.

Donderdag eind van de middag speelde we basketbal. Het is zo leuk om te zien hoeveel het veld gebruikt wordt. De kinderen hebben vakantie en regelmatig komen er vriendjes uit het dorp basketballen en zelfs de aunties zijn enthausiast en spelen soms mee!

Vrijdag was het heerlijk weer! Toen we aankwamen op de boederij, waren alle konijnen weer los. Die beesten blijven gaatjes vinden om te ontsnappen uit het enorme hok. En dat is niet zo grappig, want de bonen groeien heel goed, maar de konijnen lusten die ook. Ongeveer een uur deden we erover om met alle kinderen de konijnen te vangen. Bij elk konijn juichten we en het was weer een heel spectakel. Daarna begonnen we aan de schoonmaak. Anna maakte het konijnenhok spik en span, daarna wilde ze al de mest netjes in de kruiwagen wegbrengen, maar vergat de deur achter zich dicht te doen. Met als gevolgd dat de helft van de konijnen weer buiten liep. Achja gingen we weer. Bijna klaar, zag Kalisha een konijn in het kippenhok. Rende naar binnen en vergat daarbij weer de deur van het kippenhok dicht te doen. Met als gevolg dat alle kippen, eenden en de kalkoen vrolijk over de boederij liepen. Iets met dweilen met de kraan open???? Ik was er een beetje klaar mee dus we besloten maar voor konijnenvoer te gaan. Het grote veld waar we altijd gingen was bijna leeg dus moesten we opzoek naar een nieuwe plek. We liepen de andere kant op in de hoop dat we iets zouden vinden. Merci had een babyborn bij Ben op zijn rug gebonden, waarvoor we ongeveer elke 5 minuten moesten stoppen omdat de ouders bezorgd waren dat de baby zou vallen. Het was wel een gruwelijk schattig gezicht. Na ongeveer een half uur lopen en nog geen resultaat begon het te regenen. Joepie. Dus besloten we terug te lopen en gewoon alles wat groen was te plukken, want konijnen eten bekant alles. Na de maaltijd waste we de overals, laarzen en tot slot te fiets van oncle Vincent. We vertelde de kinderen dat ze volgende week (vakantie) vrij zijn, maar als ze willen in de ochtenden mogen komen. De eerste vraag was of er eten was, toen ik ja zei, zag ik blije gezichtjes, dus we gaan het zien maandag.

Zaterdag gaven John & ik samen aflatoun, omdat Suzan en Zenon een afspraak hadden. Dit keer ging het over gevoelens. Eerst speelde we een spelletje, zongen we het liedje en daarna liet ik de kinderen aan de hand van gezichten 8 basisemoties zien. We speelden alle emoties na (blij, bang, boos, geschrokken, verlegen, verrast enzovoort). Het was erg leuk. Daarna las ik een heel simpel verhaaltje voor waarin alle emoties naar voren kwamen en spraken we erover. Het is heel grappig/zielig om te zien hoe sommige kinderen hier op worden gevoed. Jongens kunnen niet huilen, als je huilt ben je geen man. Meisjes zijn de enige die verlegen kunnen zijn en ga zo maar even door. Ongeveer 100x benadrukt dat het heel normaal is om al deze emoties te hebben en dat iedereen dat heeft. Hopelijk nemen ze het mee naar huis... Als knutselwerkje maakte we een masker van de verschillende emoties. De resultaten waren erg leuk!

Smiddags gaven zenon & ik basketbaltraining aan alle kinderen. Het was geweldig. Ze deden heel serieus mee en we oefende veel. Het is leuk om te zien dat ze het ook echt oppakken.

Volgende week ga ik zien hoeveel kids er naar de boerderij komen & ik ga met de home sweet home kinderen weer verder aan de jurkjes die we vorige vakantie aan het maken waren, ik heb er weer zin in!

Fijne week allemaal, lieve groetjes, Eline

  • 15 Mei 2016 - 16:06

    Kyona:

    hoi Eline tot wanneer is de regentijd bij jou ?
    heb jij ook het Eurovisiesongfestival gezien?
    nog een dikke knuffel en kus Kyona

  • 17 Mei 2016 - 06:17

    John:

    Very adventurous

  • 18 Mei 2016 - 17:33

    The Blackies:

    Hoi Eline! Op de vorige blog kon ik geen reactie plaatsen, maar die vonden we ook weer erg leuk hoor! Je weken vliegen zo wel voorbij he?! Dat vind je moeder niet erg, want die kannie wachten om naar je toe te komen hahaha. We zullen je wel missen a.s. vrijdag op ons feestje, maar hopen dat met de familie BBQ weer in te halen hoor! dikke knuf van ons allemaal!!

  • 19 Mei 2016 - 16:59

    Marijke:

    Hee Elien,

    Echt fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar!
    Je bent echt goed bezig! Fijn dat je er een hulp bij krijgt!
    Fijne week weer:)

    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 738
Totaal aantal bezoekers 88912

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: