Ontslag & heel veel verrassingen - Reisverslag uit Butema, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Ontslag & heel veel verrassingen - Reisverslag uit Butema, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Ontslag & heel veel verrassingen

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

09 Mei 2016 | Oeganda, Butema

Goedemiddag Nederland,

Allereerst, het spijt me vreselijk dat ik jullie, mijn trouwe volgers heb laten wachten. Het was zo’n enorm druk/leuk weekend dat ik echt de tijd niet had om een blog te schrijven. En aangezien ik er wel de tijd voor wil nemen is hij nu een daagje later.

Ik was het weekend weer opgeknapt van mijn bacterie dus kon ik deze week weer lekker aan de slag.

Mijn week begon weer zoals altijd met het geven van Home School & mijn suzan date. De dates waren bedoeld in het begin om te gaan zwemmen, maar in deze 4 maanden hebben we precies 1 x gezwommen. Elke keer is er wel iets waardoor het niet door gaat en inmiddels maken we er bijna altijd een shop date van. Wat natuurlijk ook heel ontspannen is. In de market komt op maandag altijd de nieuwe kleding (zakken die wij in NL in de kledingcontainer gooien). Deze kunnen de mensen die kraampjes hebben dan kopen en die zoeken ze uit. Ze verdelen het meestal in stapels van 30 cent, 60 cent en 1 euro. En dan de pronkstukken worden opgehangen of goed uitgestalt. Je kunt dus uren in stapels graaien op zoek naar leuke dingetjes. Het is echt een heerlijk werkje, want soms vind je dus hele dure kleding die nog heel goed is en die kun je dan voor 30 cent kopen. Maandag had ik 3 super leuke jurkjes voor allemaal 1 euro.

Dinsdag was het weer farmdag, ik had mijn vrienden echt gemist vorige week toen ik ziek was, en zij mij ook. Dus vol goede moed begonnen we lekker aan al het werk! Nu het regenseizoen is groeit de groente en al het fruit echt als kool, dus veel werk op de boederij. Toen we lekker aan het werk waren in de tuin, bracht Zenon de salarissen. Auntie Rita, mijn vaste hulp als begeleider voor de kinderen op de boederij vertelde Zenon & mij doodleuk dat ze vandaag zou vertrekken omdat ze een nieuwe baan had. Ik vond het echt heel vervelend, want ze is een goede hulp, leuk met de kinderen en wij hadden een goede band. + dat ik haar hulp echt nodig heb, want in je eentje 7 soms 8 van deze kinderen begeleiden is echt geen doen. Zeker omdat de meesten geen engels praten en kids met een beperking toch ook wat extra begeleiding nodig hebben. Maarja, weinig tijd om te piekeren want het werk en de kids bleven. In de auto met de hele bups en weer voer kopen. Altijd een feest. Toen we terugkwamen was het al weer tijd voor lunch. De kinderen eten echt bergen voedsel. Bizar als je ziet wat ze naar binnen werken..

Na theetijd basketbalde we weer even, ook dat had ik gemist. Conclusie, ik ben blij dat ik weer beter ben, want ziekzijn is niets voor mij.

Woensdag was mijn vrije dag, eerst sliep ik even uit. Daarna ging ik voor een ontbijtje in de stad. Eerst checkte ik de post, eigenlijk had ik de hoop al opgegeven na ruim ander halve maand geen post te hebben gehad. En toen zat er echt enorm veel post in het postvakje. YEEEEEH! Er is een restaurantje waar je echt heel lekker kan eten, met dingen die je niet in de supermarkt in Uganda kan kopen. Zo nam ik een heerlijk broodje met roomkruidenkaas en zalm. Heerlijk!! Omringd door mijn berg post heb ik heerlijk gegeten en genoten van alle brieven. Echt leuk! Ik werd er helemaal gelukkig van. Daarna heb ik een lekker ontspannen daagje gehouden. Naar een mooie plek aan de Nijl geweest, lekker gezeten en vooral niets gedaan. Het was wel grappig, want op die plek kan je Bungy Jumpen (aan zo’n touw spring je dan naar beneden) en 2 mensen gingen dat doen, dus ik had ook nog iets leuks om te zien.

Donderdag werkte we op de boederij, het regende eerst weer en ik stuurde de kinderen naar binnen om even een filmpje te kijken. Toen de regen stopte verzamelde ik alle kids en begonnen we aan het glibberige werk. Want als het hier heeft geregend zijn de paden echt DRAMA. Vandaag waren er gevangenen aan het werk op de boederij. Deze kun je voor heel weinig geld inhuren met hun bewakers, je geeft ze eten, wat sigaretten en ze werken de hele dag voor je. Ze ploegde al het land om en plantte allemaal nieuwe plantjes. Deze mannen werken echt vreselijk hard. De kinderen keken natuurlijk hun ogen uit en gaven de gevangenen wat vermaak. Ze kwamen alleen met de gekste namen voor de arme mannen. Slaven, gele mannen (want ze dragen gele pakjes), werkers. Maargoed, dat kan je ze ook weer niet echt kwalijk nemen.

Donderdagmiddag speelde we basketbal met de kinderen van home sweet home, want deze hebben weer vakantie... Het was erg gezellig en we speelde voor bijna 2 uur, tot het donker werd. Daarna even snel eten en na het eten met auntie Irene mee naar haar huis. Zo zielig, ze had een varken wat bevallen was van 12 biggetjes, wat natuurlijk erg mooi is want dat geeft haar een hoop inkomsten op langere termijn. Maar nu was de moeder dood gegaan... Dus hadden de 12 biggetjes van nog geen week oud geen moeder & het belangrijkste geen melk meer... Van haar salaris, wat niet veel is, probeerde ze nu een beetje melk te kopen om de varkentjes te voeden. Ik had wat vitamines en energieshots gekocht voor de varkentjes, om ze wat aan te laten sterken. Samen met John injecteerde we alle biggetjes. Het was 9 uur eer dat ik thuis was en helemaal versleten sprong ik in mijn bed.

Vrijdag begon de dag goed, we poetste onze tanden, werkte hard en na het schoonmaken en eten geven van de dieren werkten we in de garden. De kinderen ploegde samen met de boer het land en plantte mais. Zo leuk om te zien, de kinderen waren super trots en vol concentratie legde ze de zaadjes in de holletjes. Daarna begon het weer te regenen en zongen we liedjes onder de veranda en we wachtten tot het weer droog werd. Smiddags vierde ik met de kinderen van de boederij alvast mijn verjaardag met juice en een lekkere grote lolly! Het was erg gezellig en zo tof om te zien met hoe weinig je hun gezichtjes kan laten stralen. Om 14.30 gingen de kinderen naar huis en ik was echt versleten. Ik mis auntie Rita haar hulp echt & het kost allemaal veel meer energie. Daarna viel ik in slaap op de bank en sliep als een roos voor bijna 2 uur. Wakker geworden even snel gedouched en daarna opgepast op de kids van Suzan en Zenon.

Toen Suzan en Zenon terugkwamen bespraken we mijn verjaardag. Ik zou lekker uit slapen en daarna naar de stad gaan om met mijn familie te skypen.

Die ochtend lag ik nog lekker te slapen toen ik enorm veel herrie hoorden en de happy Birtday song. Iedereen van Home sweet Home aangekleed en voor mijn deur, met een ontbijt, taart, kados en veel vrolijkheid. Beter wakker worden kon niet & wat een verrassing! Ze zongen voor mij, ik blies de 20 kaarsjes uit, opende mijn prachtige kado’s & keek alle filmpjes & foto’s die mijn familie & vrienden op een usb hadden gezet voor mij. Super leuk!! Ik was zo blij. Daarna even geskyped kort met mijn familie. Met John in een getto place gegeten en nog meer post gekregen, allemaal voor mijn verjaardag! Bedankt iedereen 

Om 15.00 had Suzan de volgende verrassing voor mij, een gehele middag verwend worden, pedicure, manicure en een massage. Het was heerlijk  Helemaal zennnnnnn liep ik 3 uur later weer naar buiten. Echt schatjes hier!

Savonds heerlijk uit eten geweest en daarna zou ik met wat vrienden uit gaan. Maar john wilde me eerst meenemen naar een gebedsbijeenkomst. Ik me helemaal voorbereid om even te gaan bidden, komen we daar aan, allemaal mensen... SUPRISE PARTY! Haha, het was een gebeuren zeg.
Maargoed, een dag met verrassingen en super veel liefde. Ondanks dat ik ver van huis was voelde ik de liefde vanuit nederland & de mensen hier hebben er echt voor gezorgd dat ik een super verjaardag had! Bedankt allemaal...

Met heel veel liefde,
Eline

  • 09 Mei 2016 - 16:47

    Eline Verhaar:

    Ben blij dat je alleen maar hebt GEKEKEN naar dat Bungy jumpen.....

    Kus, Mama

  • 10 Mei 2016 - 23:09

    Gerdien:

    Hoi Eline ,
    Leuk om je belevenissen weer te lezen, en bij deze nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

    Groetjes,
    Ome Jan, tante Gerdien , Martijn en Niels.

  • 13 Mei 2016 - 08:29

    Riet:

    Ha Eline,
    Wat een leuk verhaal weer! Idd fijn dat die bacterie weer weg is. Was mss van je been? Ontslag zonder opzegtermijn begrijp ik :( Komt er nieuwe collega auntie er snel? Geweldig zo'n verjaardag hoor!
    Tot horens, Riet
    Ps;Ik hoop dat alle biggen blijven leven!

  • 18 Mei 2016 - 17:24

    The Blackies:

    geweldige belevenissen weer Eline, sorry voor late reactie, maar we hadden hier natuurlijk ook een bijzondere week :-) liefs van alle Blackies xx

  • 18 Mei 2016 - 17:24

    The Blackies:

    geweldige belevenissen weer Eline, sorry voor late reactie, maar we hadden hier natuurlijk ook een bijzondere week :-) liefs van alle Blackies xx

  • 18 Mei 2016 - 17:24

    The Blackies:

    geweldige belevenissen weer Eline, sorry voor late reactie, maar we hadden hier natuurlijk ook een bijzondere week :-) liefs van alle Blackies xx

  • 19 Mei 2016 - 16:53

    Marijke:

    Fijn dat je weer helemaal opgeknapt bent:) Lijkt me toch niet fijn om daar ziek te zijn!
    Woooow fijn om te horen dat je zo'n leuke verjaardag gehad hebt!!xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 629
Totaal aantal bezoekers 88894

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: