Back to School - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Back to School - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Back to School

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

28 Februari 2016 | Oeganda, Jinja


Wat ben ik blij dat ik jullie deze zondag vanuit Jinja weer een goededag kan wensen!

Deze week is het allemaal vrij rustig verlopen wat betreft de verkiezingen. Wel merk je dat de mensen overal nog een beetje bang zijn en voorzichtig aftasten wat mogelijk is. Iedereen is eigenlijk aan het wachten tot dat mensen in opstand komen, maar tot nu toe valt alles mee. De hele wereld is zich er nu mee aan het bemoeien, maar hier in Buizika & Jinja is alles rustiggggg

Zondag was een thuiswedstrijd, gewoon een rustig daagje gehad en smiddags toch nog even kunnen skypen! Daarna werden alle kindjes klaar gemaakt voor school. Wat wil zeggen: KAAL. Auntie Eline is weer halfzijdig kaal, sorry voor alle mensen die het lelijk vinden, maar het is waar!

Maandag genoten we nog even van een laatste dagje vrij! Sochtends gaf ik weer homeschool aan de kindjes van Otim & Maria en als verrassing skypte we even met wat kindjes met mijn moeder in het ziekenhuis, ze vonden het toch wel een beetje apart dat medicijnen je kaal maken. Gelijk alles maar even uitgelegd, want ook kanker is niet zoals in nederland. Eigenlijk alleen de rijke mensen die kanker hebben kunnen geholpen worden, waardoor er dus veel mensen sterven. Smiddags hebben we een leuk 6-kamp georganiseerd waar alle kinderen het tegen elkaar opnamen. Een rolstoelrace, wie het snelste 10 bekers kon afwassen, fietsrace, concentratiespelletjes en ga zo maar door. Het was erg gezellig om dit nog even als afsluiting van deze 3 maandenlange vakantie te doen.

Dinsdag was het zooooo rustig. De kinderen (die daartoe in staat zijn) waren om kwart over 6 al vertrokken naar school. De scholen beginnen om 07.00 en gaan door tot 17.00. Dit dan van maandag tm zaterdagochtend, vreselijk lange dagen dus. Wel kwamen de kinderen van de dagbesteding nu weer. Maar dat gaat natuurlijk ook op zijn afrikaans, dus de eerste dag was er 1, de 2e dag waren er 2 en dan hopen we over 3 weken weer compleet te zijn ;) Dinsdagochtend heb ik kneiter hard gewerkt op de boerderij! Erg gezellig en leuk om met de andere kindjes kennis te maken. Anna & Ben zijn echte schatje :) Ook is Aunti Rita maandag weer begonnen, met haar baby. Dus als ik even legaal wil relaxen bekommer ik me gewoon even over de kleine Clara. 'Smiddags ben ik samen met de kids en Christien naar beneden gelopen en hebben we een bananen gekocht. 'S Avonds waren we uitgenodigd door iemand die nu aan het basketbalveld werkt bij ons. Hij wilde dat we bij hem kwamen eten om wat meer kennis te maken met de Ugandese cultuur. Daar zeiden we natuurlijk geen nee op. Meneer zou ons om half 6 op komen halen. Na anderhalf uur wachten, waren Christien en ik er allebei wel een beetje klaar mee en besloten we maar te gaan eten en een andere x naar hem toe gegaan. Juist toen we dat hadden besloten kwam hij aanlopen. Toen toch maar meegelopen naar zijn piepkleine, veelste volle huisje, waar we soda dronken en wachtte op het eten. Christien en ik waren allebei verkouden en wilde eigenlijk niet te laat naar huis en aangezien het gesprek ook niet echt liep, zijn we na een klein maaltje naar bed gegaan. Niet echt zoals we het hadden verwacht, maar het was gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Woensdag gingen we met zenon & Suzan ontbijten in de stad. Heerlijk uitgebreid en relaxt. Daarna even wat winkeltjes bezocht & geskyped en de verdere middag in het zwembad vertoeft. Savonds aten we met alle kids buiten, waar de tafels helemaal mooi gedekt waren met bloemen en al. Ik heb de kinderen een beetje verpest doordat ik 1x met hen muziek heb gemaakt na het eten met de borden en de bekers. Ook deze avond begonnen we weer, al zingend en muziekmakend werd het steeds gekker en na 20 minuten liepen alle kids te dansen, zingen en lachen in de tuin. Het was erg grappig en de fotos zijn hillarisch. Ik ga proberen om ze naar mijn moessie te mailen zodat zij ze bij mijn verslag kan voegen, maar dat wil niet altijd even goed werken, want het internet hier is niet echt bestand tegen mijn goede kwaliteit foto's ;) Owja en deze fotos hoorde eigenlijk bij het verslag van vorige week.

De boerderij en de storage konden beide wel een frisse wind gebruiken en Suzan had gevraagd of ik me hierover wilde buigen. Een aantal kinderen van de dagbesteding mogen op de boerderij gaan werken, maar daar moest wel een plan en ruimte voor gemaakt worden. De Storage was 1 puinhoop en een echt plan was er ook niet. Donderdagochtend ben ik met Steve, de vaste werker van de boerderij gaan zitten en besproken wat er allemaal moet gebeuren op de boerderij en waarbij de kids kunnen helpen. Daarna ben ik schema's gaan maken en een to do list. Het is een geweldig leuk project en ik begon met goede zin!
Ook ben ik donderdag begonnen met het lezen van de Bijbel, ik wilde hem altijd al een x helemaal lezen, maar in nederland houdt ik het meestal niet langer vol dan 1 week en strand ik in Exodus. Aangezien ik hier tijd genoeg heb, leek me dat wel een leuk plan. We gaan zien hoever ik deze keer kom, maar ik heb er een goed gevoel over!

Vrijdag ben ik samen met Zenon in de stad geweest om alle benodigdheden te kopen! Laarzen, borden en bestek zodat de kinderen ook op de boerderij kunnen eten, teilen, trekkers, bezems, brooms alles aangeschaft van het geld wat jullie hebben gesponsord :) Het was leuk om even lekker te winkelen, ookal was het bloedheet en Zenon is een schat, maar af en toe ook een beetje traag. Gelijk ook nog voor alle kinderen nieuwe schoolschoenen en boeken gekocht en onze verzameling flessen weggebracht. Vrijdag na het winkelen was ik helemaal gesloopt, de hitte, het slenteren, afdingen en constant maar net doen alsof je niet hoort dat iedereen over je praat en om je lacht.

Zaterdagochtend heb ik de hele storage opgeruimd en uitgezocht. De nieuwe spullen op zijn plek gezet en op de computer overal picto's van opgezocht. Door middel van picto's wil ik schema's voor de kinderen gaan maken en de storage opgeruimd houden. Boven alles komt een picto zodat ze precies weten waar alles moet worden teruggezet na gebruik en dat ze precies kunnen zien aan het einde van de dag wat er mist. De schema's die ik ga maken met picto's zijn bijvoorbeeld. Welk dier geef ik wanneer eten en hoeveel van welk voer. Ook wil ik voor elke taak in de farm precies uitbeelden in picto's wat je nodig hebt om deze taak uit te voeren. Zo hoop ik dat het voor de kinderen begrijpelijk is en het werken leuk houdt! Smiddags ben ik naar Jinja gegaan om de vergeten spullen te kopen en de picto's uit te printen. Ik ben super enthousiast omdat dit iets is wat en heel leuk is om te doen en wat ook als het af is echt gaat helpen voor de kids & voor home sweet home. Wel moet ik mezelf hierin weer een beetje remmen, want door mijn enhousiastme wil ik alles snel doen, zodat het maar af is, maar daardoor ga ik mezelf wel weer een beetje overvragen. Dus nu heb ik me voorgenomen om lekker te genieten van dit heerlijke werk en morgen ipv alles af te maken toch maar lekker gaan genieten in de stad van mijn vrije dag en de kerk! :)

Lieve mensen, ik mis jullie best, maar het idee dat ik straks weer terug naar nederland moet vind ik helemaal niet leuk. Dus daarom ga ik lekker nog 4 maanden 100% genieten.

Goede week!
With love,
Eline

  • 28 Februari 2016 - 11:24

    Rob:

    Superstoer hoor van je. Ook lastig denk ik wetende dat je mams aan het knokken is en mooi hoe je het omschrijft ook aan die kids daar. Veel suc6

  • 28 Februari 2016 - 11:26

    Gretha Van Vliet:

    Hoi Eline,geniet er maar lekker van,heel veel plezier daar,dit maak je misschien nooit meer mee.groetjes van ons.

  • 28 Februari 2016 - 12:32

    Sonja:

    Leuk om te lezen Eline. Succes verder.

  • 28 Februari 2016 - 13:51

    Andrea En Jaco:

    He eline, wat heerlijk om weer je verslag te lezen! In alles is goed te lezen dat je het super naar je zin hebt en dat de mensen daar ook blij met je zijn. Ga zo door en blijf genieten!!
    Wat zie je trouwens enorm bruin!! Over 4 maanden moeten we opnieuw kennis maken denk ik ;)

    Liefs vanuit papendrecht van ons allemaal!

  • 28 Februari 2016 - 18:58

    Coert :

    Erg leuk om jouw blog te lezen!! Fijn dat het goed gaat daar!
    Maak er nog een mooie tijd van Eline!! Top!

  • 28 Februari 2016 - 19:28

    The Blackies:

    He Eline! Wat gaat de week dan weer snel voorbij! Zo hebben we je blog gelezen en zo is er weer een nieuwe! Maar dat zal je zelf waarschijnlijk ook wel ervaren :-) Leuk weer om te lezen en de volgende keer willen we natuurlijk graag weten hoe het met je biggenkroost is!!! Fijne week hoor, liefs vanuit the Blackies Cottage xx

  • 28 Februari 2016 - 20:02

    Carolien Van Braam:

    Hoi Eline,
    Wat heb jij daar toch een fantastische tijd en wat doe je fantastische dingen zeg!
    Ik snap heel goed dat je daar voorlopig nog wel wilt blijven. Ze zullen je daar ook wel missen als deze vier maanden voorbij zijn. Heel veel plezier nog en blijf genieten meid!

  • 28 Februari 2016 - 22:17

    Hetty :

    Leuk om je verhalen te lezen Eline! En wat een super ervaring. Geniet er nog lekker van!

  • 28 Februari 2016 - 22:30

    Trotse Tante:

    Fantastisch Eline!
    Geniet maar lekker daar !
    Leuk dat we af en toe even Skypen !!
    Dikke kus vanuit Het Koerhaus <3

  • 28 Februari 2016 - 22:33

    Riet:

    Ha Eline, leuk om je verhalen te lezen te horen hoe goed het gaat! Je hoort er ondanks dat je geen echte afrikaanse bent helemaal bij! Fijn dat Vincent er nog is....al is hij dan klein hij kon toch weer mee dus tja...je bent ook echt een mafkees he met je varkens haha! Je bent wel echt actief met je sportveld dat verbroederd he?! Bijbellezen is superidee je zult (weer) versteld staan van wat je zult ontdekken en leren hoop ik! Wij wel namelijk allemaal best onbekende stukken enzo. Hoelang heb je nou je rastaharen gehad? Was je het zat? Maarre ik geniet van je gezellige geklets en tot horens en al het goede toegewenst voor daar! Ps; Heb je geen Zaza's meer? Spuitbus niet meer nodig? Grenzen verlegd vwb dieren en insecten of valt het verder wel mee, las nog over soort bijtende rupsen...

  • 29 Februari 2016 - 12:34

    Coriet:

    Hey Eline,
    Gaaf om je enthousiaste verhalen te lezen!! Geniet van deze top tijd!
    Liefs van ons allemaal!!
    André & Coriet, knuffel van Jelle en Lieke

  • 29 Februari 2016 - 16:42

    Jeanine/kees:

    leuk om je verslag te lezen ..geniet ervan groetjes

  • 01 Maart 2016 - 11:15

    Fam De Ruiter:

    hoi eline

    super leuk om je verhalen te lezen ga vooral zo door
    geniet ervan tot de volgende keer

    groetjes fam de ruiter

  • 02 Maart 2016 - 10:14

    Jeannette Blomaard:

    Hoi Eline,

    Ik heb eens even de tijd genomen om je verslagen te lezen. Super hoor!! Je schrijft heel leuk.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    Heel veel plezier en lekker genieten!!

  • 03 Maart 2016 - 12:23

    Jacq:

    hey lieverd heel veel groetjes en een dike knuf xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 739
Totaal aantal bezoekers 88884

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: