Amazing - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu Amazing - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Eline Verhaar - WaarBenJij.nu

Amazing

Door: Auntie Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

10 Januari 2016 | Oeganda, Jinja

Bye Muzungu Bye,

dit is wat ik zo'n beetje de hele tijd hoor als ik me buiten het terrein van de stichting waag. Muzungu betekend blanke en in de dorpjes hier is het best bijzonder als er een blanke loopt. In Jinja (de stad) val ik niet op ;)

Ik heb geen flauw idee van tijd/dag/datum of iets, het is heerlijk relaxt. Dagen zonder telefoon, internet en stress. Het weer is nog steeds prachtig! De week is voorbij gevlogen en ik heb genoeg om te vertellen dit keer.

Maandag zijn we gestart met het schema, maar ik was zondag zo moe dat ik niet meer weet hoe ik in mijn bed ben gekomen en helemaal vergeten een wekker te zetten. Gelukkig zijn de kinderen hier lekker luidruchtig dat ik 5 minuten voor het ontbijt wakker werd. Snel mezelf wat opgefrist en richting mn ontbijt gehold. Daardoor helemaal vergeten in te smeren waardoor ik de halve week als een tomaat heb geleefd.

Deze week heb ik in de ochtenden veel op de boerderij gewerkt, heerlijk is dat. Lekker eten verzamelen voor de dieren, hokken verschonen, water halen en van alles. Steve de werker op de boerderij verbaasd zich erover dat ik zo hard kan werken. Want werken op een boerderij is eigenlijk niets voor een blanke. Ik geniet van het werken op de boerderij en samen met de kids is het echt gezellig.

In de middagen deden we spelletjes, speelde in de speeltuin en knutselde we. Zo hebben we maandag een mierenhuis gemaakt, dit hebben we een paar dagen in het donker gezet en zo konden we de gangen zien die mieren onder de grond maken. vrijdag hebben we een eend gemaakt van takjes (foto volgt nog). Heel leuk om te doen. Het is grappig, want de kinderen zijn moeilijk te motiveren, maar als je ze dan eenmaal zover hebt genieten ze met volle teugen van alles! Ook hadden we een watergevecht en er is natuurlijk niets leuker dan de nieuwe auntie helemaal nat te gooien :P

Maandag vonden de kinderen een klein, jong (schat iets van 2 weken), ondervoed katje. Omdat ze al genoeg dieren op het terrein hebben konden we het niet houden. Maar toen kwamen Angela (zus van Zenon) en ik op het idee dat we hem in het vrijwilligershuis konden houden. Hij blijft nu bij mij tot ik wegga en daarna breng ik hem bij Angela in Kampala. Het is een vreselijk lief katje en is de afgelopen dagen al erg opgeknapt. Angela is vandaag vertrokken naar huis en nu verblijf ik dus alleen in het huis. Gelukkig heb ik nu gezelschap van dit geweldige schattige beest,

Woensdag was ik vrij en ben ik samen met Suzan, Zenon, Angela en hun kinderen gaan zwemmen in een prachtig zwembad. Echt genieten is dat, even luxe en lekker ontspannen.

Ook is woensdag een andere auntie die bij ons werkt bevallen van een baby! Best bizar, want ze heeft gewoon tot maandag doorgewerkt met haar dikke buik. Tref je het in NL toch als je zwanger bent. Donderdag hebben Suzan en ik haar bezoekt in het ziekenhuis en het kindje bewonderd. Auntie Rita had een keizersnede gehad. De complete ingreep met 2 dagen ziekenhuis kostte 150.000 ush (omgerekend minder dan 30 euro) Dit lijkt heel goedkoop, maar als je je voorstelt dat de mensen hier met een 50 uurs werkweek 100.000 verdienen is dat een hoop geld. De baby was 2kg, enorm klein dus, maar maakte het goed. Als je zo'n lief klein meisje ziet gaan je eierstokken direct rammelen!
De laatste keer dat ik een ziekenhuis bezocht in NL was toen ik met mijn moeder mee ging voor de chemo, als je dan een ziekenhuis hier ziet is het schrijnend. Kleine kamers, vieze boel, bedden lijken net strechters. Zusters zijn er hier voor uitsluitend medische zorg, dus je krijg geen eten, ze helpen je niet met douchen of naar de wc gaan.
Suzan vertelde me dat het ziekenhuis wat ik nu heb gezien nog heel goed is. De laatste x dat zij met een kind naar het ziekenhuis moest lagen er 5 kinderen op 1 bed #bizar

in Uganda denken veel mensen dat alle blanken veel geld hebben. Zo zijn er bij veel dingen 2 prijzen. Een prijs voor de mensen uit Uganda en een prijs voor de blanke, die dan 2x zo hoog is. Wanneer ik een boda bestel vragen ze 10.000 terwijl een normale prijs 4.000 is. Gelukkig lukt het me best goed om af te dingen enzo.

Ohja en nog een ding. Van te voren zag ik best op tegen het eten, maar ik heb tot nu toe nog geen een keer iets gegeten wat echt vies was. Alles is hier vers, uit de eigen boerderij. Heerlijk en leuk dat je het kan zien groeien. Dingen die ik sochtends pluk, eet ik savonds. Wel mis ik het vlees.
Ook eet ik heel veel nieuw fruit!

Zaterdag zijn we weer wezen basketballen. Zenon en ik gaan op het terrein van Home Sweet Home ook een basketbal veldje aanleggen, omdat de kinderen het erg leuk vinden. Een deel hiervan zal ik betalen van het sponsorgeld. Wel leuk, ik heb aardig wat geld en aangezien alles hier best goedkoop is kan ik veel doen!

De eerste brieven naar Nederland liggen klaar om te posten, ben benieuwd hoelang ze erover doen!

Lieve groetjes,
van Eline

ps. bedankt voor alle leuke en lieve reacties op mijn vorige blog!





  • 10 Januari 2016 - 12:44

    Riet Den Ouden:

    Ha Eline,
    wat leuk en fijn dat het goed gaat daar! Je kunt er echt jezelf zijn zo lijkt het, lekker actief doen en enthousiasmeren van van mensen om je heen. Ik hoor je al niet meer over lange avonden en kakkerlakken.....dat is heel fijn!
    Groetjes Riet

  • 10 Januari 2016 - 13:10

    Nelleke:

    Leuk om te lezen!!
    Dat harde werken kan zo'n blanke plattelandsvrouw natuurlijk wel!!

  • 10 Januari 2016 - 13:13

    Nelleke:

    Geniet van alle indrukken en blijf ze vooral delen zodat wij heerlijk kunnen mee genieten.
    Lieve groetjes van Peter en Nelleke en 'boks' van Duuk

  • 10 Januari 2016 - 13:15

    Danielle:

    Hey meid, weer mooi verhaal om te lezen! Zo slecht hebben we net dus nog niet in Nederland.

    Geniet ervan!! Maar dat doe je al met volle teugen;-)

  • 10 Januari 2016 - 14:02

    Corine:

    En weer hebben we genoten van wat je ons verteld! <3
    Super...ga zo door!!

  • 10 Januari 2016 - 15:17

    Opa De Zwart:

    Leuk verhaal leef erg met je mee , kus

  • 10 Januari 2016 - 15:37

    The Blackies:

    Leuk Eline, geniet ervan!!

  • 10 Januari 2016 - 19:57

    Arjan En Mariska Van Buren:

    Hoi Eline,
    Mooi om te lezen! We wensen je een fijne tijd toe in Oeganda!!

  • 10 Januari 2016 - 21:13

    Anneke Kroon:

    Ha Eline,

    Leuk je verhaal te lezen.
    Geniet ervan!!
    groet Anneke

  • 10 Januari 2016 - 21:34

    Jacqueline (SBS):

    wat geweldig te lezen dat je het zo goed hebt daar! genieten maar, en dat zij maar van jou mogen genieten! XX

  • 11 Januari 2016 - 09:41

    Hanneke:

    Super leuk om je verhalen te lezen! Geniet ervan!:)

  • 11 Januari 2016 - 09:54

    Letty:

    Hoi Eline, Leuk om weer iets van je te lezen. Het is of ik daar zelf een beetje rond loop.

    Groetjes, Letty

  • 11 Januari 2016 - 17:25

    Jacq:

    succes met basketballen!

  • 12 Januari 2016 - 12:40

    Corrie Van Stenis :

    Lieve Eline, wat schrijf je mooi en wat beleef je mooie dingen. Succes en geniet er van.

  • 12 Januari 2016 - 20:27

    Ard:

    Super dat je het naar je zin hebt daar! Geniet er van. Leuk om te lezen allemaal! Zal dat idee van die prijzen even aan onze wilders voorleggen.

  • 16 Januari 2016 - 20:15

    Stefanie:

    Hai meid!

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    De foto's die ik voorbij zie komen zien er leuk en gezellig uit.
    Ik moest lachen om je blog, leuk om te lezen en leest makkelijk weg.
    Geniet van je ervaringen daar en de mensen.
    Ik zie je snel weer als je terug bent.
    Dikke kus van lente.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Eline Verhaar Supervisor Zorgboerderij Home Sweet Home Lees, denk en beleef met mij mee. www.homesweethomeuganda.nl

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 838
Totaal aantal bezoekers 88885

Voorgaande reizen:

24 April 2017 - 30 November -0001

Oeganda

Landen bezocht: